Stressnya bila cuaca panas, kulit makin berminyak. Muka rasa tak selesa nak bermekap tebal. Lagi pula bila pakai produk yang tak kena dengan kulit, muka naik berjerawat. Makin tambah stress jadinya.

Kulit yang berminyak sememangnya buat kita rasa tidak selesa. Memilih produk-produk di pasaran juga sedikit sukar kerana bimbang kulit muka semakin berminyak.

Selain mengenakan kertas minyak dengan kerap ke muka, pemakanan yang tepat disertai dengan pencucian yang kerap menjadi pilihan untuk mengtasi masalah ini.

Jangan runsing kerana mencuba petua tradisional seperti menggunakan oat yang dapat menyerap minyak adalah langkah bijak dalam mengatasi kulit berminyak.

Pun begitu kalau anda rajin, bolehlah mencuba petua yang dikongsikan oleh Cek Ti di facebooknya. Nampak mudah dan paling penting jimat! Kosnya sikit je.

Cuaca panas macam sekarang ni memang tak best kan. Kulit cepat hitam, mekap luntur cepat sebab berpeluh dan paling tak tahan sekali kulit muka jadi berminyak, melekit dan baunya OMG . Boleh pengsanlah .

Bila dah macam ni, banyaklah masalah kulit akan timbul. Maka terhasilah petua Mask Skrub Serap minyak 2 in 1 ni.

 

Bahan bahan:
Aloevera
Oat
Beras
Kunyit
Garam
Susu

Masker skrub ni boleh dipakai dimuka dan dibadan tau. So sangat jimat.

Cara pakainya:

1. Bancuh kesemua bahan.

2. Sebatikan dan sapukan dimuka dan badan. Lebih mudah pakai brush masker.

3. Biarkan selama 15 minit.

4. Ambil sedikit air dan gosok (ala ala skrub).

5. Bilas sehingga bersih.

6. Pakai waktu malam sahaja .

7. Buat setiap 3 kali sehari sepanjang cuaca panas.

Kenapa guna 6 bahan ni?
Aloevera – bertindak untuk kurang kesan burn
Oat -serap minyak
Beras -untuk skrub
Kunyit -kawal jerawat/jeragat
Garam -sebagai detox kulit dan buang resdung muka
Susu -memutihkan dan lembapkan kulit /buang lebam bawah mata

Selamat mencuba.

Kredit: Cek Ti

Tinggalkan Komen