Petang-petang hari ni kalau dapat aiskrim untuk basahkan tekak layan juga kan. Nak-nak lagi kalau dapat yang kena dengan selera kita.

Aiskrim kacang merah nampak rumit untuk disediakan di rumah tapi sebenarnya nak menyediakannya teramatlah mudah. Sedap pulak tu.

Jom cuba resipi perkongsian Siti Nailah ini. Sedap tak terkata.


Aiskrim kacang merah…
Sebijik rasa mcm aiskrim potong yang kat kedai tu… Trust me.

Resepinya…
250gm kacang merah direndam semalaman.
Direbus empuk, disejukkan dan di kisar. Terpulang nak halus ke tak.
1 cwn gula
500ml air
Daun pandan
Masak hingga larut
2 sdb tpg ubi
2sdb tpg jagung
1sdb tpg gandum

Caranya:
1. Larutkan dengan sikit air lepas tu masukkan dalam air gula tadi. Teruskan kacau jangan berhenti.

2. Sambil tu masukkan 2 tin susu cair, 1/2 cawan susu pekat, sikit sirap kordial dan garam.

3. Kacau sebati…masukkan kacang merah yang dikisar tadi dan tutup api.

4. Dah suam masukkan dalam plastik aiskrim. Bekukan dan boleh di makan…

Kredit. Siti Nailah

Tinggalkan Komen