Anak itu adalah anugerah yang amat bernilai buat pasangan suami isteri. Kehadirannya memberi suatu cabaran buat kita setelah bergelar ibu bapa untuk mendidik mereka.
Salah satu sikap anak adalah suka berkepit dengan ibu bapa. Usah bimbang jika ia terjadi kepada anda. Ia bukan petanda anak tidak boleh berdikari tetapi ia memberi signal anak selesa dan sayang kepada kita kita.
Nak tahu lebih lanjut ikuti perkongsian saudara Mohd Fhais Salim
yang sering berkongsi mengenai pendidikan keibubapaan di laman facebooknya. 
Anak asyik nak berkepit bukan separation anxiety semata-mata. Anxiety tu emosi sekunder bukan yang utama.
Emosi utama anak suka berkepit sebab anak rasa selamat & rasa selasa bila kita ada dekat dengan dia.
Itu yang bila kita hilang sekejap dia jadi gelisah ( anxiety ). 
Emosi gelisah tu muncul punca dari perasaan tak selamat dan tak selesa tadi. Tu je!
Anak nak berkepit, jangan rimas la ye itu tanda dia sayang dan selesa dengan kita.
6 tanda anak sayang dan selesa dengan ibu ayah. 
Patut syukur anak nak berkepit sebab ini penanda aras bahawa :
1.anak ada connection yang kuat dengan kita. Kira bonding anak & kita tu utuh la.
2. bila bonding kuat senang nak cakap apa pun, anak senang dengar. InsyaAllah
3. kita dah berjaya jadi ‘adiwira’ yang beri anak rasa selamat dan selesa.
4. ini bagus, sampai ke besar anak akan sentiasa ingat dan rujuk kita dulu bila dia ada masalah atau temui jalan buntu.
5. otak emosinya sedang sihat dan on track sebab dia dah boleh rasa emosi gelisah dan selamat.
6.  1-3 tahun fasa otak emosi paling aktif, ada yang terlampau aktif tu yang jadi terlampau nak berkepit.
Anxiety ni bukan ada pada anak je, pada kita pun boleh kena juga.
Impak emosi ini bukan anak je rasa tapi kita yang menjaganya dari bayi pun turut rasa.
Selalunya ibu la..
Tu yang bila pisah lama sangat dengan anak, datang rasa rindu, risau, curious apa dia buat dan tak sabar nak jumpa balik dengan dia.
Wallahu A’lam,

 

 

Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  atau join keluargagader club

 

 

IKLAN

 

IKLAN

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club