Mungkin bagi sesetengah antara kita bila gatal tekak dan batuk, ia mudah diredakan dengan makan ubat untuk beberapa kali. Namun tidak dinafikan ramai juga lalui pengalaman yang memeritkan bila berbotol-botol ubat batuk dimakan namun penyakit batuk yang dialami tidak reda-reda juga.

Seakan habis cara dilakukan untuk kembali sembuh seperti sedia kala. Namun belum menampakkan kesan positif.

Sebelum anda berputus asa mencari penawarnya apa kata anda cuba dahulu petua yang dikongsikan oleh Puan Farida Farid ini.

Menurutnya setelah amalkan petua ini, keadaan batuk anaknya yang berlarutan ditanggung hingga tiga minggu lamanya akhirnya berkurangan dan nampak kesan yang positif.

Difahamkan juga petua yang diamalkan ini diberikan oleh seorang makcik berbangsa Cina kepadanya setelah kasihan melihat anaknya batuk tanpa henti-henti di sebuah kedai.

Jadi buat anda yang masih tercari-cari ubat untuk meredakan batuk yang ‘degil’ untuk hilang, apa kata cuba petua ini. Mana tahu ianya juga serasi dengan anda.

Gambar hiasan

PETUA RAWAT BATUK DENGAN BAWANG PUTIH

Anak-anak batuk dah masuk minggu ke-3. Demam kebah, demam kebah, sampai 2 kali pergi emergency department sebab suhu tinggi sangat.

Macam-macam antibiotik dan remedi lain yang saya dah buat, tapi belum ada rezeki nak sihat lagi.

Alhamdulillah, bila amalkan petua rawat batuk dengan bawang putih ini,batuk dah kurang, demam pun dah kebah.

Jadi, saya ingin kongsikan remedi ini yang saya dapat daripada sorang Aunty Cina yang masa tu kasihan tengok anak lelaki saya batuk tak henti-henti.

BAHAN-BAHAN

7 atau 9 ulas bawang putih

Air 1 1/2 cawan

Gula batu 4-5 biji

CARA-CARA

Berikut adalah cara-caranya. Mudah saja.

  1. Rebus

Rebus semua sehingga sehingga jadi suku cawan. Guna api yang paling perlahan.

  1. Minum 3 Kali Sehari

Minum semasa air rebusan masih suam-suam. Amalkan 3 kali sehari. Saya buat sekali rebus untuk 2 kali minum.

IKLAN

Petua ini sesuai untuk orang dewasa dan kanak-kanak setahun ke atas.

SEMOGA MEMBANTU

Tak salah mencuba kerana bahan yang digunakan begitu mudah didapati di rumah. Apapun, jangan sesekali abaikan pemeriksaan doktor sekiranya demam dan batuk berterusan.

Petua rawat batuk ini diamalkan secara sampingan saja, sebagai ikhtiar selain rawatan yang dipreskripsikan doktor.

Semoga Bermanfaat

Sumber : Farida Farid 

Jom tonton video menarik adik-adik Bintang Kecil di Scream Park Sunway Lagoon.

IKLAN

Lagi video menarik berkenaan pilihan peralatan dapur yang memudahkan kerja kita di dapur. Sila tonton.

ARTIKEL MENARIK : DIY Rak Tinggi Di Dinding Untuk Tambah Ruang Simpan Barang. Praktikal & Jimat Ruang!

Baca Ini Juga :Rupanya Kalau Ada Ekzema Bukan Makanan Laut Je Kena Pantang, Tapi 12 Jenis Sayur & Buah Ni Juga!

Nak macam-macam info? Sila subscribe channel Telegram KELUARGA  dan join keluargagader club