Antara adat dan syariat mungkin masih ada antara ibu bapa hari ini yang keliru berkaitan cara terbaik mengurus tali pusat anak-anak hingga ada yang telah menyimpannya hingga bertahun-tahun lamanya.

Umumnya, kita sering juga mendengar ada orang berpesan agar simpan elok-elok tali pusat anak-anak dan sebaiknya disatukan agar hubungan antara adik beradik lebih akrab dan tidak bergaduh.

Namun adakah benar dakwaan ini dan diharapkan dengan perkongsian info daripada seorang ibu ini pada beberapa tahun lalu dapat kiranya memberi kesedaran buat kita andai masih keliru tentang hal tersebut.

Di sini turut disertakan rakaman video bersama Ustaz Azhar Idrus berkenaan hal itu. Jom semak.

“Hampir 5 Tahun Tak Simpan Dengan Betul”

Ni throwback Jumaat minggu lepas. Kesedaran dah ada dari bulan 5 bila dengar ceramah UAI, tapi tunggu pindah rumah sendiri baru nak tanam.

Ni dah 4 bulan lebih berpindah baru teringat nak simpan betul-betul.

Apa ni?

Tali pusat anak-anak. Dari anak first lagi Anak 1st dah umur 4 tahun 11 bulan dah. Sikit lagi nak masuk 5 tahun.

Rupanya tali pusat anak-anak ni, kena simpan dengan betul. Dan simpan tu bukan simpan dalam uncang atau botol atau sampul duit raya, tapi perlu DITANAM.

Makruh menyimpan tali pusat anak tanpa ditanam. Sunat disegerakan tanam.

Posted by Halimatulssaadiah Wan Jusoh on Friday, December 7, 2018

Tanam macam biasa je, macam tanam uri. Saa bungkus dalam tisu je lepas tu tanam kat laman rumah. Nasib baik ada tanah 2 3 kangkang.

Sebab tali pusat tu, bila dah terpisah dari badan, sudah dikira sebagai bangkai. Dan makhluk-makhluk halus suka bangkai. Jadi kalau kita simpan dalam uncang, jadi magnet kepada makhluk-makhluk halus la nampak gayanya. Meremang betul, tapi benar.

Saa pun baru dapat kesedaran. Ikut orang lama-lama semua suruh simpan elok-elok kan, katanya boleh buat ubat (rendam dalam air dan bagi minum anak-anak) atau pun kalau simpan sama-sama semua adik beradik dalam 1 bekas, diorang jarang bergaduh.

Rupanya itu semua KARUT. Korang ingat lagi ke mana korang simpan tali pusat anak?

Jom ler kita pakat tanam tali pusat anak masing-masing.

sumber : Halimatulssaadiah Wan Jusoh