Popcorn  antara jajan yang cukup digemari.  Sambil tengok tv atau menonton wayang, memang sedap melayan. Tak sedar habis sebekas.

Kalau nak jimat, apa kata ibu-ibu buat sendiri, mudah dan sedap.

Jimat pula tu. Jom cuba cara yang dikongsikan chef Aezach AR. Selamat mencuba!

Waktu2 ni .. takda pop corn hat juai kat KLCC tu.: berjimat cermat!
.
Hang beli biji jagung.. hang buat caramel pop corn sendiri.. mengunyah depan tv malam2 nanti sambil tengok tv

Bahan-bahan 

2/3 cawan minyak jagung
1/3 cawan salted butter
3 cawan mushroom pop corn kernel

1:3 = 1 part minyak : 3 part kernel jagung

Cara membuat:

IKLAN

-Panaskan minyak jagung + butter
– masukan 2 -3 biji kernel jagung.. biar dalam 10 saat .. bila dah keluar bertih bermaksud minyak dah cukup panas.
– masukan semua kernel jagung.. tutup periuk..biarkan 30 saat kemudian alihkan periuk sat dari api
– biar dalam 30 saat..
– letak atas api balik .. pakai kain pegang periuk goncang sikit supaya minyak dan bertih jagung rata
– biarkan dalam 30 saat sampai habis kernel bertukar jadi pop corn

Cara buat Karamel

IKLAN

1 cawan gula perang
125gm butter
1/2 cawan susu pekat manis
1/2 sudu teh baking soda

– buat caramel, masukan butter, susu pekat manis dan baking soda.. kacau rata
– gaul ke dalam pop corn tadi bersama kekacang – walnut / badam yang di bakar dulu
– lapil parchment paper atas tray, tuang pop corn yang di gaul tadi
– bakar dalam oven pada suhu 150 darjah selama 15 minit
– sejukan kemudian masuk dalam bekas kedap udara

#daporchefgarang

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club