Masak tomyam kalau ada daun limau purut barulah lengkap. Beraroma semerbak baunya dan membuatkan seisi keluarga tidak sabar menjamahnya.

Pun begitu, pernah tak terjadi bila dihirup kuah tomyam tersebut terasa sedikit pahit dan sekali gus memberi rasa kurang enak hidangan yang dimasak.

Menurut perkongsian Ahalinda Darjan, ini berlaku sebab kita daun limau purut tersebut.Nak tahu lanjut, jom ikuti perkongsian penuh daripadanya.

Selamat malam…kat sini Saje saya nak berkongi sedikit ilmu buat semua .. ini daun limau purut.. bau tetap sama.. tapi mempunyai bentuk yang berlainan.. dan rasanya juga berlainan..

Daun limau purut yang berbentuk 8 lebih sedap dan wangi tiada rasa pahit walaupun batang tengah daunnya tidak di buang..

Daun limau purut yang berdaun lebar di atas dan kecil sedikit di pangkalnya tu masih berbau wangi dan sedikit pahit walaupun batang di bahagian tengah daunnya dah di buang.

Beza dari segi duri pula.. daun limau purut berbentuk 8 durinya lebih kecil dan kurang berduri.. manakala daun limau purut yang lebih lebar di atas kecil dipangkal.. durinya lebih panjang dan batangnya berduri.

Maaf la sekiranya perkongsian saya ni ada kekurangan dan kesilapan atau sebaliknya.. saja berkongsi untuk sahabat kebun yang pernah kena macam saya.. bila guna daun limau purut dalam masakkan terasa pahit.. jadi selepas ni boleh la perhatikan pokok limau purut tersebut jenis yang macam mana.

Sumber : Ahalinda Darjan via Kebun Bandar : Jom Tanam Sendiri