Kalau dulu, peminat donut hanya merasai kesedapan kuih ini yang ditaburi gula aising. Tetapi dengan kreatriviti muncul pula resipi terbaru berasaskan donut yang diberi nama Bomboloni.

Donut yang dimodenkan  ini boleh dicuba dengan pelbagai perisa termasuklah coklat, karamel, strawberi, nuttela dan banyak lagi. Untuk ibu-ibu nak cuba sendiri, nah admin kongsikan resipi dari Puan Nur Wardah‎.

Selamat mencuba!


bomboloni viral.. inti nutella. ?? 1st time buat. alhamdulillah menjadi. gebus je. ? di bawah saya sertakan resepi. buat mak2 yang nak buat tok anak2 boleh cuba. senang sangat. Adunan dapat dalam 14 bji. Saya buat besar. kalau buat kecik dapat banyak lagi.

bomboloni..???

(bahan A)

1/2 cawan susu segar (pakai brand dutch lady yg putih)

2 sudu kecik yis

panaskan susu segar. agak2 bg suam je. padam api masukkn yis. kacau sebati. rehatkan 15 mnt

(bahan B)

*2 cawan tepung gandum

*2 sudu besar majerin/butter

*1/2 sudu kecik garam

*1 sudu besar gula pasir

1bji telur

cara membuat:

  • Gaul semua bahan2 bertanda(*) sampai jadi macam serbuk roti. lepas tu masukkan bahan A dan telur uli sampai tak lekat kan tangan.
  • (jangan tambah tepung) dah siap uli, rehatkan doh 15 mnt sampai naik 2x ganda doh. dah rehat doh 15 mnt. tumbuk2 doh supaya buang angin.
  • Canaikan doh, rollerkan sampai nipis. tekap pakai apa2 acuan yg bulat.
  • lepas dah tekap tu. rehat kan kejap dalam 15 mnit lagi. lepas tu boleh goreng. 

Tips

Nak dapatkan gelung yang cantik, goreng api perlahan. Masuk sekali jangan terbalikkan sampai warna dah perang2 sikit 1 side tu. Baru terbalikkn sebelah lagi. lepas tu boleh angkat terus.. dah suam2 sikit salutkan dengan gula castor/icing. buat lubang pakai straw ataupon lidi. pipekan nutella atau apa2 filling.

mula2 panas kan dulu 1/2 cawan susu segar (dutchlady). agak2 suam je. lepas tu pdm api.. masukkan 2 sudu kecil yis. kacau sebati. rehatkan dlm 15 mnt. smntara nak tunggu ni buat bahan B plk
kita buat BAhan B.. 2 cawan tepung gandum, 2 sudu bsr majerin/butter. 1/2 sdu kcil garam, 1 sudu gula. . ramas2 jd macam serbuk roti. mcm dlm gmbar. lepastu masukkn Bahan A yg kt atas tu.. dan telur.. uli sampai tak lekat kt tangan taw. ? jgn tmbh tepung nnty jd keras plk. . uli dlm 10 – 15 mnt. smpai btul2 cntik doh kita. maknanya tak lekat kt jari.
dia akan jd mcm ni. rehatkan doh 15 mnt. smpai naik 2x gnda..tutup dengan kain.
ni cawan yg sye pakai. untuk sukatan. ? terpulang lah kt rumah awak2 semua ade cawan ap. pkai je. jnji sukat pkai cawan yg sme. lepas 15 mnt. tumbuk2 doh tdi. buang angin dlm bdn dia. ?. gmbar xde plk.. canaikan. buat leper2. pakai roller atau botol kicap pon boleh. ? tekap pakai cawan ape2 pon. yg bentuk bulat.. ?
lepastu dia akan jd mcm ni. rehatkan lagi dlm 10-15 mnt. bnyk rehat kan bomboloni ni. ???. sabar jelah. adunan dpt dlm 14 bji. ikut saiz cawan yg kita pkai. sye ni kira bsr jgk cawannya. ? dah ckup rehat bru boleh goreng.
dia bila masuk dlm kuali automatik akan naik kembung mcm ni. ?. api sederhana ya. kang api besar hangus plk
tips nak dpt ring tu. lepas kita masukkn je dlm kuali. jgn terbalikkn2 kan. bia je dia masak 1 side dulu. lepas tu bru pusingkan. side sebelah. then angkat. kn cantik tu ? tnngu bombo ni suam2 baru salut dengan gula castor/icing. pastu buat lubang.
masukkn nutella tu dlm piping bag ataupon btol yg ade mncung. sye ltk dlm piping bag je.. picit nutella tu dlm lubang yg dah di buat. ?? smpai meletus keluar. ?? okey siapp

selamat mencuba.?