Banyak manfaat yang anda peroleh apabila bercucuk tanam di rumah. Selain menjimatkan tak perlu beli sayur di kedai, ini juga salah satu aktiviti yang boleh dijadikan hobi bermanfaat.

Tapi, nak tanam sayur ni kena ada skill dan juga ilmu. Barulah memudahkan urusan kita. Tiru cara yang dikongsikan oleh saudara Dee Tok Pat yang menggunakan kaedah hidroponik untuk menanam sayur di kawasan sekolah.

Lebih menarik lagi, dengan kreativiti lelaki ini, dia menggunakan kapas dan kain buruk menggantikan baja cocopeat habuk kayu. Cara simple tapi yang penting tak mengotorkan tangan anda.

Tip tanaman:

  • Untuk semaian, jangan guna baja. Sebaliknya guna air siraman sahaja.
  • Tanaman tinggi sejengkal baru masuk ke dalam pot.
  • paras air jangan sama level atas pada kapas nanti pokok mati rendah sedikit.
  • sekiranya kain tak ada, bawahnya boleh di lapik dengan span aquarium sama juga fungsinya.

Dulu orang guna hydro ponik guna baja cocopit habuk kayu tapi aku belajar macam mana nak hack dia dari kotor kan tangan..

1 )kapas kedai rm2.00

2 ) kain buruk

macam mana dia berfungsi? kapas untuk menanam benih ia takkan terlalu lembab sebab dia kedudukan bahagian atas.

kain buruk adalah serapan air untuk setiasa basah untuk mengenakan bhagia atas iaitu kapas takkan kering kalau letak kapas saje ia akan terlalu padat serapan takkan sampai ke permukaan itu la teori..aku sendiri..yang penting berhasil😉😉 selamat mencuba.

IKLAN

Selain itu, dia turut berkongsi tip mengenai penggunaan baja.

Tip Guna Baja:

  • Semasa semaian jangan letak air baja. Siram dengan air biasa dan matang sikit letak la 20 peratus.
  • Setelah seminggu lebih baru masuk dalam paip bancuhan 50 peratus yakni  40ml+40ml persamaan 1 liter air lebih pun tak mengapa. Jika  kurang topup sahaja sampai dah betul² nak di petik.
  • Baja letak dalam paip tu tapi pastikan tebuk paip belah bawah untuk buang air takungan, salin air baja baru. Sistem pam di panggil sulingan itu lagi cangih.

IKLAN