Perkongsian pengalaman dari seorang wanita ini yang telah amalkan masker yang dibuat sendiri menggunakan bahan-bahan sedia ada di dapur, siapa sangka cukup mengujakan kesan yang dilihat pada kulit wajahnya.

Tak sabar nak tahu rahsianya, jom baca perkongsian tersebut.


Kenapa baru sekarang aku jumpa masker ni..sumpah best gila weh.

Mana tidaknya,lepas pakai masker ni,parut jerawat pudar,jerawat kecut,muka cerah,putih la senang cakap.Bila sentuh pipi,ya allah lembutnya,macam sentuh pipi baby.

Sebelum ni,aku ada terlihat ,sorang budak perempuan berkongsi petua untuk pudarkan parut jerawat dia,aku lihat hasil dari petua dia kongsi tu,boleh tahan juga la,dari muka berparut sampai hilang terus parut dia,licin weh…..

Dalam hati aku cakap,boleh cuba ni,sebab muka aku pun,ada la sikit parut jerawat,mana lah tahu boleh hilangkan jeragat keturunan aku ni sekali.

Dalam post budak tu,dia guna bedak sejuk,tapi kat rumah aku ni ,mana da bedak sejuk,lain la masa aku tinggal dengan mak aku dulu,boleh la ambik yg dia.

Disebabkan perasaan tidak sabar hendak cantik,sapa tak nak cantik,nak raya ni weh,aku hentam tepung pulut je,bedak sejuk pun dari beras juga,cuma cara penghasilan tu lain dari bedak sejuk..

Bahan-bahan


1sudu makan asam jawa.
1 sudu makan tepung pulut/tepung beras

Cara-caranya

1.Bancuh dahulu asam jawa dengan sedikit air,buang biji dia tu,kemudian masukkan tepung pulut,kacau,kalau nampak cair sangat tambah tepung pulut

 

2.Kalau pekat sangat tambah air.

3. Lepas tu,boleh la sapu dekat muka,sebelum pakai baca bismillah dulu,ketika sapu tu,selawatlah ke atas nabi muhammad s.a.w tiga kali,pahala pun dapat,cantik pun dapat.

4.Bila dah kering,boleh cuci muka,boleh lah anda rasa kelembutan bak kulit bayi tu.

Selamat mencuba.

Sumber :Rubiey Redzuan

Tinggalkan Komen