Ini satu lagi projek ibu dan anak boleh buat untuk mengisi waktu lapang sepanjang musim cuti sekolah ini.

Apa kata, kita buat inai untuk warnakan kuku bersama dengan menggunakan bahan yang sedia ada di rumah kita.

Nak tahu bagaimana dan apa teknik penyediaannya, jom semak!


”Mak nak syer inai homemade yang mak buat siang tadi.Actually Uolls buleh jugak tanya pakcik Google…Cuma.., resepi ni mak dapat dari kawan Mak.Mungkin lain orang lain bahannya.. modal tak sampai 3 hengget..”Rosdiana Dian 

kuku terlihat menarik

3 Bahan-bahan asas:

1. Kapur sireh/ kapur makan tu. Ini paling utama. Takde ni maka pewarna takleh serap dalam kuku. (Sukatan hujung sudu kecil). Sikit secoet ja.. jangan byk2 takut panas… kang sakit pulak kuku tu Mak tak jamin..

2. Sabun mandi yang jenis ketul/ buku. (Sukatan 2cm persegi).

Alternatif

Atau, sabun axion pun buleh.
Ada orang pakai sabun axion atau brand lain janji bentuk pes tu. Jangan yang cecair tu tau. (Kalau axion dlm Sukatan 1 sudu besar).

3. Pewarna makanan kaler ceri merah. Ada yang pakei sirap. Hehehe.. ikut la nak kaler apa pun… oren, purple, hijo, cekelet ke hitam ke.. sapa berani nak kuku kaler-kaler leh try. Jangan yang kordial tau… tu takleh.. lain jadinya karang. Hihihi.. Agak-agak sukatan setengah atau sebotol ikut kepekatan).

Cara-cara bancuhan.
1. Campur semua 3 bahan asas ke dalam mangkuk dan adun hingga sebati. Boleh adjust ikut kelikatan dan kecairan hasil.

Toksah campur air tau… Kemudian sapu rata dikuku pakai putik kapas yang saiz kecil. Biarkan 20-30minit, ala-ala kering. Kemudian cuci bersih-bersih.

Alaaaaa… susah-susah tak dapat nak agak kuantiti bahan buleh beli ja inai readymade kat kedai tu.. tapi cuma inai tu tak kekal lama laaa.. lekas pudar…
Yang ni tahan lama hingga ikut habis kuku dipotong.

Lagi satu, yang paling penting buleh bawa SOLAT. Sebab warna menyerap ke dalam kuku. Bukan hanya sekadar menutup permukaan kuku macam kuitik tu (betoi ke mak eja). Tak caya lepas pakai try ler kikis. Buleh ke idok.

Sumber : Rosdiana Dian

 

Tinggalkan Komen