Biasanya kalau kita memasak dan sentiasa berada di dapur sepanjang waktu penyediaan hidangan, memang jarang terjadi masakan yang dimasak menjadi hangus. Melainkan kalau kita buat kerja dua dalam satu. Kebarangkalian untuk kita terlalai itu cukup tinggi.

Lebih-lebih lagi semasa memanaskan masakan berkuah. Bisanya kita akan menggunakan api yang kecil. Kemudian sementara menunggu masakan panas mendidih, kita akan buat kerja lain pula. Kalau kerja di dalam rumah boleh tahan lagi, tapi kalau di luar rumah contohnya menyidai kain, menyapu balkoni dan sebagainya itu lagi bahaya.

Mungkin pada mulanya memang kita sudah set di fikiran untuk melunaskan kerja tersebut dengan segera. Namun selalunya kita jadi leka hingga menyebabkan masakan yang dipanaskan boleh hangus. Alih-alih bila dah berbau, kita berlari ke dapur dan lihat periuk jadi hitam legam!

Bila ini terjadi, apa yang perlu anda buat untuk menanggalkan kesan hitam yang melekat pada periuk tersebut. Caranya cukup mudah hanya menggunakan kuasa garam. Ilmu ini dikongsi oleh Dian Esero, dan dia juga mempunyai pengalaman periuknya hangus. Jom baca perkongsiannya untuk manfaat bersama.


Teringin nak share pengalaman sendiri walaupun hakikat yang benonye segan nak tunjuk periuk hangus kita.

Korang pernah tak panaskan lauk kat dapo sambil menyapu car porch. Idung tetibe kembang kuncup dok cari jiran manalah yang goreng ikan api beso sangat nih !

Bile masuk rumah dah berasap dapur. Habis kuah lemak cili padi rebung madukuuuu. Rebung yang helok betuka jadi hitam.

Kerak pulak bukan nipis ala2 tu. Haaa kau, tebal yakkmattt. Rendam satu malam tak lembik pun kerak tu.

Camne nak ilang ni ? Mudah je. Bahan pun memang ade kat dapo.

GARAM ! ambil sesudu garam rebuskan bersama air sampai didih.

Sejukkan sekejap, lepas tu bolehla cuci guna berus piuk. Tak payah nak sental beriye sangat. Kerak legam tu senang je tanggal.

Kalau rajin korang sental lah sekali sampai licin licauuuu. ting ting tinggg. Silau tau ! 😄

Dah boleh pi dapo rebus air garam kat piuk memasing okeh. Selamat toraiii

Sumber : Dian Esero vis MAHN

 

Tinggalkan Komen