Bila ada antara kita melihat orang perempuan yang telah berumur namun masih bertenaga dan solid tubuh badannya tentu kita tertanya-tanya dan ingin tahu apa petua atau amalan yang dilakukannya.

Contohnya seperti perkongsian daripada Noor Azlina ini yang mendapat petua kesihatan daripada wanita cina yang berumur 60 tahun, namun fizikalnya cukup bertenaga dan cergas.

Nak tahu lanjut, ini perkongsiannya dan bolehlah kita juga amalkan untuk mendapatkan khasiatnya. Jom semak.

Penawar untuk kencing manis, darah tinggi, buang angin dan kempiskan perut buncit

Sebenarnya resipi ni dapat dari sorang auntie cina masa hiking bukit hari tu. Umur dah lebih 60 tak ada penyakit pun sihat cergas jer. Seminggu 3,4 kali dia wajib minum. Sebab tu perut dia tak buncit. Jarang katanya sakit perut sebab angin dan sembelit.

Pastu resepi ni dia bagi sorang mak cik Melayu ada darah tinggi. Makcik tu amalkan setiap hari darah tinggi turun, tekanan darah pun cantik jer. Pastu dia cakap lagi biasalah bahan tradisional ni memang tak ramai buat sebab kena rajin. Rasa pun tak sesedap air fresh oren. Tapi kalau amal selalu memang berkesan.

Ina balik rumah selang seminggu dua, baru teringin nak buat..Eh betul cakap dia perut tak angin, rasa ringan je perut.. Lawas membuang mungkin sebab ada asam keping tu elok membuang. Buat banyak agak-agak boleh minum untuk seminggu. Sedap tau air dia..wangi daun pandan tu.

Bahan-bahan yang diperlukan :

Halia, asam keping dan daun pandan.

 

Cara penyediaan:

  1. Masukkan air dalam periuk, kemudian masukkan semua bahan.
  2. Masak sehingga mendidih.

3. Biarkan suam atau sejuk dan sedia untuk diminum. Boleh juga ditambah madu untuk rasa yang lebih enak.

Sumber : Noor Azlina Mohamed Zain 

Tinggalkan Komen