Tidak dinafikan kesihatan amat penting dalam kehidupan kita sehari- hari. Dengan memiliki tubuh badan yang sihat, seseorang dapat melaksanakan aktiviti harian tanpa masalah.

 
Apabila mempunyai ilmu mengenai kesihatan kita mampu ambil langkah berjaga untuk mengelak serangan penyakit.
Ikuti perkongsian puan Zeta Azzahra mengenai petuanya.

* update.
Pada yg ada gastrik mak aji tak berani nak sarankan. Ini bukan ubat ye. Ini remedy utk normalkn bacaan kolestrol.

Cara minum, segelas sebelum sarapan pagi. Kalau baru nak cuba, minum dulu air kosong selepas.bgn tidur dan baru minum air ini. Dlm sehari boleh minum berkali2. Mak aji biasa habis 2L dan tetap minum air kosong. Pg2 mak aji tak blh lari dr nescafe ais. ☕

Alhamdulillah.
Mak aji ada berita nak kongsi ni
Beberapa purnama nan lalu…
Bacaan kolestrol telah naik kpd 6.9. Masa tu doktor nak on ubat turunkan kolestrol tp mak aji kata..doktor bg sy turunkan bacaan secara natural dan sy kawal makan.
Kemudian selepas ambil ujian darah di makmal.. bacaan menurun kpd 5.3
Kali ini doktor kata.. kita teruskan ikut cara puan. Tp awas, jaga makan sbb kita akan jumpa selepas hari raya (puasa).
Dari berjumpa doktor 4 bulan sekali.. doktor kata kita jumpa 6bln sekali ye.

18 Julai lalu, berpagi2an mak aji di hosp ambil darah. Utk cek tekanan darah tinggi, kencing manis, lemak dan bacaan kolestrol.

Hari ini 29 Julai, seronok sgt doktor td. Alhamdulillah mak aji normal. Bacaan kolestrol mak aji dr 5.3 telah turun kpd 3.3. NORMAL!
DT dan KM alhamdulillah pun tak ada. Lemak pun 1.1.

Opsss..apa rahsia nya ye? Tu lah.. cuba kalau jumpa anak kecik mak aji.. nnt anak kecik mak aji cakap tu….UMI MINUM AIR KENTUT! My goodness kan..kanak2 . Resepi KLIK PADA GAMBAR PERTAMA ye.

(Limau kasturi tu lgsg tak digunakan dlm air ni. Limau kasturi tu sy buat resepi limau kasturi asam boi. Kena jeruk 3 bulan. Baru boleh minum )

IKUTI CARA PENYEDIAANNYA

Air Cholestrol Free 

Air 6L
Lemon 3 biji
Lemon tu digosok2 dgn Soda bikarbonat. Lepas tu baru digosok2 dgn garam halus. Tgn bau harum je. Dan lembut.
Basuh bersih2 dgn air paip.
Potong nipis2. Perah air lemon. Asingkn air lemon dan potongan lemon yg sdh diperah.

Halia 5 kaki/batang/unit seperti dlm gambar utk 6L air.
Bersihkan dan buang /kikis kulitnya dgn menggunakan sudu. Potong halus2 pun boleh tetapi lebih baik blender kalau rajin. Mak aji sagat je.

Nenas separuh jika buahnya besar, atau sebiji jika buahnya kecil. Dibuang kulitnya. Dipotong2 ikut suka.

Masakkan air 6L ke dlm periuk. On api. Masukkan semua bhn kecuali perahan lemon. Masak hingga menggelegak. Kemudian masukkan perahan lemon. Kacau.

(Perahan lemon kalau masukkan terus pun boleh je. Biasa mak aji kalau rajin, selepas menggelegak. Didihkan sekejap.)
(Mak aji tak pernh blend 3 bhn bersama sebelum ia di masak..jd tdk tahu nk jwb yg itu. Tp biasa nya mak aji hanya akan blend semua potongan lemon + nenas + halia yg sudah dimasak. Tuang kembali hampas/bhn ni ke dlm.periuk. kalau tak rajin, tak blend tp makan begitu shj selepas minum airnya)
(Sebenarnya tak kisahlah kan bgmana kaedah penyediaan, janji buat bhn2 inj dan minum secara konsisten baru dpt lihat hasilnya selain kawal makan juga).

Dapat lah 3 bekas air Tware yg 2L tu. Dengan hampas2 sekali masukkan. Simpan dlm fridge. Boleh minum.suam, panas atau sejuk. Tanpa gula. Setiap hari. Hampas tu makan lah. Tak rasa apa pun. Amalkan secara konsisten.

Mak aji sediakan 6L utk 3 ke 7 hari. Bykkan minum air kosong juga ye. Mak aji ni pagi2 minum je nescafe ais. Tp sblm sarapan, mak aji minum dulu segelas.

Mak aji cikgu. Kurang exercise mcm zumba tu, cuma naik turun tangga di sekolah shj. Dan jalan2 dlm mall. Mak aji jarang masak di rumah, sbb tu mak aji minum 6L air kentut utk 3 atau 4 hari. Kalau baru nak mencuba, boleh mula dgn 1L air, lemon 1 biji dan halia 1(apa penjodoh bilangan utk halia ye.. sebesar 1rangkaian halia itu lah..tak tau nak sebut bgmana). Nenas bahagi lah kpd 1/4.

Selamat mencuba! Moga bermanfaat bersama.