Tidak dinafikan semua orang pasti suka makan ikan. Namun tidak semua ikan disukai kerana rasa yang berbeza,

Cuma yang menjadi masalahnya untuk siang ikan mengambil masa yang lama. Ia memerlukan sedikit kemahiran dan kesabaran jika tidak dilakukan dengan cara yang betul termasuk membuang cacing yang tersembunyi di bahagian badan ikan.

Begitulah yang dikongsi oleh seorang suri rumah mengenai cara siang untuk membuang cacing parasit.

Kisah inspirasi: PKP Tukang Tak Boleh Datang, Suami  Buat Sendiri Kabinet Dapur. Belajar Di Youtube, Jimat RM1000!

Petua cantik : Rahsia Awet Muda Untuk Wanita 40an. Minum Susu, Kunyit, Badam Dan Madu. Wanita Ini Amalkan Petua Alami Ini.

Cara bersih dan siang ikan kerisi

Bagi yang dok tau lagi atau yang dok perasan selama ni,atas belakang ikan kerisi dekat sirip dia tu memang betul ada perasit seakan cacing, kebetulan ikan kerisi hok KakaMung boleh memang ada belake atas belakang ye tu cacing² halus tu..

Gunting sirip ikan 

Jadi cara KakMung buang cacing² tu dengan ambik gunting, gunting sirip atas belakang tu pastu ambik lidi hok kita wat cukil gigi,cokeh buang cacing² hok ada tu,boleh katakan atas sekor ikan tu ada 2 3 ekor cacing halus tu,pastu baru beloh belakang dia..

Gambar cacing hok tu je dang KakMung ambik, Naik geli gelemang pulok KakMung tengok ke cacing-halus  halus tu..

Ikan kerisi memang sedap weh,nok-nok kalau goreng belah blakang atau masok singgang pedah..lepas cuci bersih boleh lah kita masak setmung.

Kisah inpspirasi: “8 Tahun Duduk Rumah Ni Baru Sempat Buat…” Dulu Tempat Bakar Sampah Kini Jadi Ruang Menonton TV, Siap Satu Bulan Masa PKP.

Ikan kerisi 

Bahagian tepi sirip ikan kelihatan cacing ‘bersembunyi’.

Gunting bahagian sirip ikan

Jelas cacing berwarna merah bahagian bulatan tersebut. Guna lidi pencugkil gigi untuk tarik buang cacing pada bahagian sirip ikan. Biasanya akan ada 2,3 cacacing halus.

Cacing yang telah dikeluarkan

IKLAN

 

Salah satu komen daripada netizen menarik dijadikan panduan.

Sumber: Solina Mahmud

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club


IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520