Teh tarik antara minuman kegemaran ramai. Rasa teh bersusu yang manis dan lemak berkrim memang padu. Bagi penggemar teh tarik, restoran mamak antara port terbaik nak layan teh tyarik kan.

Apa kata belajar buat sendiri sahaja. Tetapi resipi yang dikongsikan ini lain sedikit dari teh tarik biasa. Nak tahu caranya jom tengok perkongsian resipi dari Afy AL HabibiTeh Pakistan Mashyur tumpang lalu ni. Nampak sedap yakmat tak? Sesuai buat hidangan minum petang. Tengoklah gambar sampai habis. Ramai sungguh peminatnya sejak cikgu kongsi dekat laman sendiri.

Nama Pakistan tu cikgu letak sebab resepi ini dari tauke karpet Pakistan sendiri, tempat adik bekerja dulu. Langsung tak sama dengan teh tarik biasa sebab ada teknik penyediaan tersendiri.

Ada cikgu pecahkan rahsianya.

Baca sampai habis tanpa tinggal satu pun langkah cikgu bagitahu.

Bahan-bahan:Ini bahan-bahan utama:

Rahsia pertama teh ini sedap sebab cikgu guna teh wangi.
– 7 uncang teh wangi ros : koyakkan setiap uncang.
( kalau kat Kelantan cikgu akan guna teh timbang wangi je)
– Air satu jug kecil (lebih kurang 1 liter)
– 50 ml susu segar (tiada dalam gambar)
*nak sedap guna susu full cream goodday*
– Susu 1/5 tin (tambah @kurangkan ikut kuantiti air)
– Untuk melemakkan rasa teh & memberi kelainan rasa, tambah secubit dua gara

Rahsia seterusnya :Teh tadi perlu dididihkan atas dapur. Ada perbezaan ya kacau dengan air panas biasa.
Masukkan kesemua bahan tadi dalam periuk. Panaskan dalam api perlahan. Masak sehingga teh bertukar warna dan kembang.
Kacau sesekali.
*boleh adjust rasa susunya*

Tutup api selepas teh betul-betul mendidih@ cikgu besarkan sekejap api lalu terus ditutup.

Cikgu suka tapis dengan penapis teh kain.

Rahsia penting seterusnya. Tarik air teh yang ditapis tadi sampai berbuih.Syokkkk. Segelas Teh Pakistan Mashyur sedia dihirup ketika air teh masih panas suam. Bagi cikgu, teh yang sedap ialah dikurangkan manisnya. Tanpa dicampur gula secara langsung. Kowwww. Wangi Lemak. Manis-manis buah. Terbaikkk

IKLAN

Selamat mencuba.

#resepicikguafy