Menyemai cili walau pun tidaklah begitu sukar prosesnya, bolehlah kiranya kita semua mencuba untuk menanam sepasu dua untuk kegunaan sendiri. Memandangkan untuk menanamnya cukup mudah,sekadar taburkan biji-bijinya dan tunggu beberapa hari akan terlihat anak pokok tumbuh dengan banyaknya.

Pun begitu, untuk memastikan cili kita dan tanam dapat hidup dengan subur dan mengeluarkan hasil yang banyak, jom kita ketahui cara yang dikongsikan oleh wanita ini.

IKLAN

Ini perkongsiannya :

Cara semai anak pokok cili cara mudah. Jom ikut step bawah ni. Mungkin ada kalangan sahabat yang dah tahu. Tapi ni cara yang sangat mudah dan tak rugi la kalau nak cuba. Sekurang-kurangnya dapat tanam sepokok dua dah jimat wang takyah beli kat pasar.

IKLAN

step 1. – potong cili yang masak ranum di bahagian tengah. (lihat photo)

step 2 – Ambil biji cili tadi tu tabur je dalam pasu kecil @ polybag. Selepas 2 minggu benihnya akan bercambah. Pastikan anak benih jangan letak direct bawah cahaya matahari. Siram 2 kali sehari dengan semburan halus je. Anak pokok yang besar dalam 3-4 minggu dah boleh di pindahkan ke atas tanah atau ke pasu @ polleybag besar.

Haa dah tanam tu korang jangan lupa bagi anak pokok ni makan.
Buh la baja 1-2 kali sebulan.

Boleh buat jadual. Pokok cili akan berbuah lebat selepas 6 minggu tengok juga cara pembajaan. KakZa pakai baja tahi ayam je.

sumber : Zahara Ramlee