Jenis yang tak boleh tengok petai, mesti nak makan ni memang jenis peminat tegar lah! Tak kira lah makan mentah ke, dimasukkan dalam masakan tertentu ke tak kisah asalkan ada petai.

Dah alang-alang kalau ternampak petai murah jual di pasar malam atau tepi jalan tu, boleh la simpan buat stok! Jadinya stok petai takkan kehabisan lah.. Kan? Tapi nak simpan pun kena tahu caranya supaya petai tahan lama dan sentiasa segar. Haaa nak tahan lama, kenalah ikut cara yang CK ajarkan ni. Harap membantu!

tips simpan petai supaya tahan lama dan masih segar seperti baru dikupas

hai saya CK, cikgu kebun, hari ni CK nk kongsi kat hangpa yang ‘hantu petai’ macam kami suami istri suka makan petai, dikatakan setiap bulan 2-3 kali akan ada menu berasaskan petai.

nasib baik lagi CK dan bidadari CK , kami kedua2 suka makan petai, kalau tandas bau petai okey ja..hehe

sapa2 yang suka makan petai boleh ikut cara CK macam mana nak simpan petai supaya segar dan boleh terus masak bila-bila masa sahaja.

syukur rezeki jugak ayah mertua CK ada tanam petai banyak, lebih 100 pokok petai ada di dusun tu, jadi stok petai sentiasa ada. Kalau nk beli boleh tahan harga dia kan.

Cara-cara hangpa nak simpan petai bagi kekal segar dan tahan lama.

1. setiap kali petai di ambil dan turun dari pokok, selalunya CK akan letak dalam surat khabar dan plastik hitam. letak dalam bilik air. kira tempat sejuk la..

2. kami akan ambil masa untuk kupas petai satu demi satu. caranya potong mata petai tersebut 2 bahagian (rujuk gambar di bawah). supaya jika ada ulat atau rosak boleh di buang terus.

3. kupas setiap biji petai dan buang kulit dan selaput putih yang ada pada biji petai tersebut, jangan tak buang nanti petai cepat rosak kalau ada selaput tu.

IKLAN

4. Masukkan dalam plastik kecik, bahagikan setiap plastik sekali masak. Nanti senang nak masak terus ambil sahaja.

5. ikat dengan getah plastik tersebut dan letak dalam peti sejuk bahagian beku & frozen tu.

6. petai akan membeku, kalau hangpa tengok gambar di bawah dah lebih sebulan petai masih nampak segarkan.

IKLAN

7. rendamkan dahulu biji petai yang beku dalam mangkuk sekejab sebelum masak.

8. basuh-basuh dan terus boleh masak bersama daging korban. pehhhh sedap. “sambal petai daging”

hangpa jangan tengok gambar last sekali kalau tak kuat. nanti auto lapar..hehe

Sumber : Cikgu Kebun