Meskipun daun kunyit menjadi pelengkap ramuan untuk menyedapkan lagi masakan rendang mahu pun gulai, namun penggunaannya tidaklah begitu menyeluruh dalam masakan harian lainnya.

Jadi bila dibeli seikat daun kunyit dan umumnya kita hanya akan menggunakan sehelai sahaja dalam masakan. Lalu selebihnya akan disimpan untuk digunakan di masa akan datang.

Pun begitu, apa yang menjadi masalahnya adalah daun kunyit akan menjadi kering bila disimpan di dalam peti sejuk. Dan bila hendak digunakan, rasa tidak puas hati pula melihat keadaan daun kunyit yang layu dan kering.

Pun begitu, tahukah anda ada cara atau trik yang boleh dilakukan untuk pastikan daun kunyit yang disimpan kekal segar dalam jangka masa yang lama.

Bagaimana caranya itu, jom kita baca perkongsian daripada Huda Zainal ini.


Daun kunyit dah 3 minggu. Daun kesum dah 6 hari. Fresh lagi.

First time cuba cara ni. Adik yang ajar. Katanya ini cara mak simpan sayur berdaun. Terbukti kekal kesegarannya.

Biasanya daun kunyit, 3 minggu dah kuning dan layu. Daun kesum lagi tak payah kata. Sehari dua dah layu.

Nak tau cara tengok gambar.

Step 1

IKLAN


Lapik kitchen towel dalam bekas. Nak guna kain pun boleh.

Step 2


Basahkan kitchen towel tu. Biar dia lembab.

Step 3

IKLAN


Masukkan daun kesum dan kunyit. Kalau nak guna simpan pudina pun boleh.

Step 4


Cover atas daun tu denga kitchen towel lembab juga. Lepas.tu tutup bekas. Masukkan dalam refrigerator.

Taklah membazir je bila beli tak guna.

 

sumber : Huda Zainal