Menyenaraikan menu istimewa untuk merai tetamu dimusim perayaan ini tentunya menu soto tidak ketinggalan.

Buat yang baru ingin mencuba menyediakannya, boleh ikut resipi yang dikongsikan oleh  Nur Adiba ini,nampak begitu menyeleraka.

RESEPI SOTO AYAM KEBABOM BOM BOM

SUP AYAM

BAHAN:
Ayam seekor potong kecik kecik
Bawang kecik merah 4 biji (hiris)
Bawang putih 3 bijik (hiris)
Halis dua inci (hiris nipis)
Kayu manis sebatang
Bunga lawang 1 kuntum
Biji pelaga 3 biji
Rampah sup babas 4 sudu dibancuh
Garam
Air asam jawa
Serbuk Lada putih 1 sudu

Cara masak:
1. Tumis bahan yang dihiris bersama biji pelaga, kayu manis dengan bunga lawang sampai naik bau.
2. Masuk bancuhan rempah sup.
3. Masuk kan ayam. Tumis sekejap sampai ayam tu keluar air.
4. Masukkan air dua mangkuk
5. Tambah garam, lada putih.
6. Tutup dan biar mereneh.
7. Bila dah siap, tambah asam jawa. Perasakn dengan garam atau mana-mana yang tak cukup.. Agak-agak la.hihi
8. Dah masak boleh masuk dalam mangkuk.

Resepi begedil daging mudah.

IKLAN

Bahan:
Kentang 5 biji yang direbus
Bawang goreng. Yang ni sedap kalau goreng sendiri. Anggaran 4 bijik bawang kecik merah
Daging hancur kalau pakai yang ramli tu pakai satu belah je dan tumis dengan minyak dengan lada hitam
Daun sup
Lada putih
Garam secukupnya

Cara masak:
1. Lenyek-lenyekkan kentang yang direbus tadi. Tabur garam dan lada putih.
2. Masukkan daging hancur, daun sup, bawang goreng.
3. Gaul-gaul je macam biasa.
4. Bulat-bulatkan dia sebesar bola pingpong kemudian penyekkan sikit.
5. Masukkan dalam freezer sejam supaya nanti bila goreng tak hancur.
6. Mase nak goreng, panaskan minyak, pukul telur dengan garam secukup, golekkan begedil tadi dalam telur dan goreng smpai keperangan.

3. Suun goreng dengan minyak panas sampai kembang. Pastikan guna minyak yang banyak dan panas.

IKLAN

4. Sambal kicap senang je.. Potong cili pastu taruk la kicap.

5. Hiris daun sup nipis dan bawang goreng untuk accesorinya ada sesetengah orang suka goreng dada ayam dan carik-carik isinya buat tambah sedap.

Pastuu siap untuk dihidang. Resepi atas ni aggaran untuk 5 orang sebab ayam seekor..

Sumber : Nur Adiba Hassan