Berbudi kepada tanah walaupun secara kecilan akan dapat juga hasilnya selain menjadi terapi jiwa.

Bercucuk tanam pokok yang digunakan dalam masakan harian seperti serai, cili padi, halia dan lengkuas membantu kita tidak perlu lagi membeli sayuran di kedai.

Namun untuk memastikan pokok kekal subur ada yang menggunakan racun kimia, namun ia tidak digalakkan.

Bagi lelaki ini,Norahim Ibrahim menerusi facebooknya lebih gemar mengunakan cara organik. Hanya menggunakan air rendaman kulit bawang dia mampu mengawal serangan serangga perosak.

Serangga perosak adalah salah satu punca menyebabkan pokok rosak dan tidak membesar dengan sempurna.

Seterusnya ikuti perkongsian lelaki ini.

Kulit Bawang

Inilah di antara baja semulajadi yang saya gunakan untuk membantu pertumbuhan tanaman saya. Saya tidak menggunakan racun kimia di dalam kawalan serangga perosak.

Cara penyediaan:

Betullah tu. Air rendaman kulit bawang je. Xde ramuan istimewa pun. X susah. Cuma kena rajin sikit. Rendam semalaman pun cukup. Esoknya boleh siram. Cuma, kalau rasa air tu agak pekat, cairkan lagi dengan air.
Siram hari-hari pun xde masalah. Pokoknya, jangan malas ya!

IKLAN

Pokok serai tumbuh subur

Halia

Lengkuas

Cili padi

IKLAN

Sumber: Norahim Ibrahim

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

IKLAN

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520