Kejadian buli di sekolah bukanlah perkara baru, bahkan semakin menjadi-jadi. Ia bukan sahaja mendatangkan kesan fizikal, bahkan membuatkan pelajar yang dibuli menghadapi trauma.

Bagi yang takut untuk melaporkan atau memberitahu kejadian tersebut pada ibu bapa, maka sepanjang masa hidup dalam ketakutan. Orang yang membuli akan terus berbuat demikian. Lebih malang lagi, menyebabkan pelajar tersebut mengalami masalah emosi yang cukup kronik.

Demikian yang berlaku kepada seorang pelajar yang dikatakan baru berpindah ke sebuah sekolah. Kisah tersebut diceritakan oleh ibunya apabila si anak didakwa menjadi mangsa buli rakan-rakan sekelas. Menerusi gambar yang dimuatnaik, terdapat dua kesan tikaman pada dada mangsa sehingga mata pensel terbenam ke dalam.


Yang tadi saya terpadam?

Macaam Ni la.. Ibu2..ayah2..

Andai kata anak kita mengadu Di buli..

Anak kata duit kena ambik.. Anak. Kata tak selesa.. Anak rasa takut nak g sekolah.. Anak kita Tiba2 murah Dan Macam2 lagi perubahan..

Tolong la.. Tolong sgt2.. Jangan berdiam diri.. Jangan kata anak buang tebiat la.. Anak buat perangai la.. Tak Ibu2.. Kita silap.. Sebenarnya anak kita menyimpan seribu duka.. Kita pandang ringan soal anak2 kat sekolah sb kita rasa anak2 Selamat Di tangan guru2.. Tapi sebenarnya.. Anak kita sangat susah nak bersuara pada cikgu.. Dalam kes saya.. Nasib banyak bukti dari Kawan2 sekelas dia.. Kawan2 dia nampak apa Yang berlaku.. So kat sini kita tahu jalan cerita.. Baru dua minggu lepas kes anak saya kena buli.. Baru anak Nak baik trauma.. Mai pula kes ni Lagi.. Allah mak mana yang tak sedih semua.. Jadikan pengajaran buat semua..

Menurut Mell lagi, dia mendedahkan perkara tersebut kerana ia menjadi pengajaran kepada semua.

Ramai yang pm saya bertanya hal Sebenar yang berlaku.. Maaf saya tak sempat nk balas satu2..

Apa yang saya nak kongsikan di sini.. Semoga menjadi pengajaran buat semua.. Bukan suka2 saya nak share macam ni..

?2 minggu lepas masa suami ambik anak balik dari sekolah.. Anak dalam keadaan sedih menangis dan kotor.. Ayah dia tanya kenapa..dia bagi tau dia di buli.. Di tumbuk, di tendang.. Dan rakan2 lain ketawakan dia..bila di tanya kenapa kawan2 buat macam tu.. Anak bagi tau sebab dia pelajar baru??

?Kedua.. Ada budak boleh kata hari2 minta duit dia..ok anak saya ni selera makan memang seronok sangat. Saya bagi rm5 mesti habis.. Biasa dia akan makan 2 kali.. Dan beli air sekali.. Tapi saya nampak dia dalam 2 mingggu lepas daftar sekolah baru.. Balik je dia lapar yang macam tak makan apa2 lagi..rupanya duit belanja dia tinggal rm3.. Rm2 beli makan rm1.. Dia tak bagi tau saya sebab takut saya marah.. Ibu tak marah nak.. Ibu sedih lagi ada la..

?Kes tu saya maklum. Pada pihak skolah.. Anak dan budak yang selalu ambik duit tu pun di panggil.. Cikgu bagi nasihat dan anak saya kena sekali kena marah?.. So settle macam tu ja..

?Satu hari.. saya yang ambik anak kat skolah.. Sampai2 saja.. Ada sorang budak ni minta maaf kat saya.. Dan dia ganti rm2 kat anak saya.. Tu pun sebab cikgu suruh ganti.. Dia ambik berpuluh ringgit.. Ganti rm2 ja?.. Ok. Sy ni jenis pemaaf.. Kata takpe la saya halal dunia akhirat.. Dan pesan jangan buat lagi.. Saya nampak dia serik..

Tiba2.. Dia bersuara.. Makcik.. Yang pukul anak makcik bukan saya tapi dia(yang buat anak saya hari ni).. Saya tengok budaknya pendiam.. Sepatah pun tak. Kata.. Saya tanya betul ke kamu. Buat anak makcik.. Dia angguk mengaku.. Dengan lembut saya pesan.. Jangan buat lagi ya.. Sian. Anak. Makcik.. Dia baru lagi tak dak kawan.. Ok.. Habis kat sini saya ingat dah takde dah..

?Harini saya g pekan rabu dengan suami.. Dalam perjalanan nak balik, sekolah call. Minta datang sekolah dan bawa anak ke hospital.

?Setibanya saya kat sekolah.. Saya tengok anak saya dengan baju Terbuka sedang duduk dan menggerang kesakitan??masa ni saya tak tau lagi anak sakit apa.. Yang saya tahu anak saya menangis dan saya sekali datang perasaan geram yang rasa nk tengking siapa yang ada kat situ. Di penjuru meja.. Saya tengok ada seorang budak lelaki yang saya kenal sangat siapa dia.. Ya.. Dia la yang saya nasihat dengan lembut sebelum ni..

?Cikgu tanya betul ke kamu buat qayyum..dia kata ya.. Ya allah nak luruh jantung saya..saya terdengar cikgu kata.. Depa ni main gurau2.. Tu sampai jadi macam ni.. Saya kata gurau!!!!!!!!

Tak cikgu ni bukan gurau.. Sebab buli ni dah berulang.. Saya tanya anak macam mana boleh jadi..

Anak cerita.. Kisahnya dia dah siap buat kerja yang cikgu dah bgi.. So anak say dah siap.. Dia nak hantar la.. So budak tu. Kata jap.. Jangan hantar dulu.. Tapi anak saya nak hantar juga sebab takut kena marah.. Dari situ la. Budak tu buat.. Pertama.. Dia buat dengan pensil yang tumpul.. Tapi tetap tembus dan ada kesan kat dada anak saya.. Tak habis kat situ.. Dia ambik pensil yang lebih tajam terus tetusuk kat dada.. Siap budak tu kata nak bunuh dengan padan muka??

?Nasib kawan2 dia terus panggil cikgu… Ibu2.. Ibu2 nampak benda ni. Kecil je. Kan.. Tapi tak… Kesan dia. Sangat2 dalam.. Moga dijadikan pengajaran buat semua.. Sekian..

Saya share ni bukan untuk menunding jari ke mana2 pihak.. Sy berkongsi hanya untuk Di jadikan pengajaran buat semua.. Kita sebagai mak ayah kena peka Dan jadi pendengar masalah anak2 kita.. Alhamdulillah semuanya dapat Di selesaikan dengan cara baik.. Pihak WARIS pelajar tu pun dah buat pemohonan maaf kepada kami.. So ambik sebagai ikhtibar Di masa Akan datang buat semua.

Dan walaupun kecederaan tak la seteruk mana.. Tapi sebaiknya kita bagi kata semanggat buat anak Kita.. Setakat ni.. Anak hanya takut untuk ke sekolah.. Harap2 esok dia nak sekolah seperti biasa.. Dan. Alhamdulillah anak saya dalam. Keadaan Ok.. Doc cuma minta saya tengok2.. Andai Kata 2 3 harini ada sakit dada.. Muntah2 atau lain2.. Saya kena p semula. Jumpa. Doc.. Sebab doc tak tau mata pensil tu tertusuk sedalam mana..

Doakan yang baik2 buat anak2  saya Dan. Anak2 kita semua.. Terima kasih.

Sumber: Mell Koleksi Balqis