Apabila menyentuh soal duit ini, kebanyakan kita ada RM50 dalam dompet pun rasa tak ‘secure’ untuk keluar ke mana-mana. Maklumlah semua urusan melibatkan wang tunai.

Namun sebaliknya seorang lelaki dari negara Jepun, tidak ralat menggunakan baucar untuk kegunaan hariannya.

Lebih mengejutkan selama 36 tahun beliau meneruskan kehidupan tanpa menggunakan wang tunai.

Rupanya apa yang dipraktikkan oleh Kiriya Hiroshi, 71 adalah dengan cara membuat pelaburan saham di ratusan syarikat sejak berusia 35 tahun.

Di pasaran saham Jepun, terdapat sistem di mana pelabur yang telah melabur sejumlah wang tertentu akan dapat pelbagai bentuk baucar sebagai ganjaran. Nilai pasaran saham yang Kiriya Hiroshi ada sekarang adalah 300 juta yen (RM1.2 Juta).

Beliau mempunyai pelaburan dalam lebih 900 syarikat dan syarikat-syarikat itu memberi Kiriya baucar yang banyak setiap tahun.

Kiriya mengumpul baucar yang diperolehnya itu untuk membeli pelbagai keperluan seperti beras, minyak, pakaian, kasut atau makan di restoran.

Keluarga: Inspirasi cara beliau berjimat cermat. Jika di negara kita, kebanyakan baucar diperolehi melalui pembelian barang yang telah mencapai mata ganjaran tertentu. Apa lagi, sekurangnya kita dapat berjimat perbelanjaan barang dapur.

Sumber: Harian Metro

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

IKLAN

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520