Daun bawang ni biasanya kita akan membelinya di kedai. Namun, kadang kala, perancangan untuk memasaknya tidak menjadi akibat kesuntukan masa. Daun bawang yang mulanya segar menjadi layu.

Mungkin, boleh cuba untuk belajar cara menanam pokok daun bawang. Puan Cik Pooja   berkongsi ilmu mengenai cara tanam pokok ini. Mudah aje rupanya.

1) Pemilihan bawang

*cari bawang yg bila kita potong kepalanya,ditengah² ada warna hijau…
*potong bahagian atas bawang(saya panggil bahagian kepala bawang) macam dalam pic..
*senang je nak tau bawang tu ada hijau ditgh² atau x…cuma:
-pilih bawang yg dah bercambah daun,potong buang daun tu n tanam…daun tu kalau dibiarpon,nnt dia bantut..
-kalau xde bawang yg bercambah,pilih bawang yg segar n elok pon dah ok…jgn tanam bawang yg dah nak busuk,nnt cepat la dia membusuk dalam tanah…
*nnt ada la soklan diajukan,”knpa ye ada yg xbercambah²?”
Jawapannya; pokok bawang lambat bercambah sbb, xsemua bawang ada hijau ditgh² nya…kalau xcaya,try google bawang kat dapo sebjik².

2) cara tanam bawang

IKLAN

*ikut cara macam dalam pic..
*cara ni kita guna utk pokok bawang yg kita tanam utk kegunaan daun…
*nak tanam dalam bekas telur pon boleh,cuma kene selalu basahkan bekas telur tu selalu…
*tapi saya lebih suka tanam ditanah,lebih kukuh n cantik.

3) Pokok bawang usia 2 hari.

IKLAN


*kaedah penyiraman:
-just spray² manja tuk lembapkan tanah je, xperlu banjirkan pasu…kang lemas bawang tu…cepat membusuk.

4) Dapat la tuai hasil dalam masa seminggu.


*bila nak tuai,potong je semua daun n bawang dibiarkan ditanah…
*next bleh tuai lagi.

Wow menariknya perkongsian ini. Boleh cuba nanti!