Anak itu tanggungjawab bersama, jangan biarkan isteri uruskan seorang diri.

Cuci berak, isteri, bagi mandi, isteri, pakai baju, isteri Suap makan, isteri. Ajar keje sekolah, isteri. Ajar mengaji, isteri. Tidurkan anak, isteri.

A to Z tentang pengurusan anak, semua isteri yg buat dari dia baby sampailah anak tu besar…kita yg jadi suami, terus serah bulat2 tanggungjawab membesarkan, mendidik dan membimbing tu atas bahu isteri.

“Tgok anak jadi mcm tu sbb cara awk salah dlm membesarkan dia…”

Isteri salah sbb anak nakal…isteri salah sbb anak hyper…isteri salah sbb anak kurang pandai…isteri salah sbb anak out of control.

Then, what is your function as a dad? Where and when you need to act as a dad?

Bukan bila dia dah besar, bru kita nak marah2 dia…bukan bila dia dah besar, bru kita nak tangan2kan dia…bukan bila dia dah besar, baru kita nak dekati dia…

Fungsi ayah tu sejak anak dilahirkan…

IKLAN

Dari situ kita dah kena bersama2 isteri utk membesarkan dan menguruskan anak…

Ini tak, suruh basuh berak pun dah marah2…suruh ajar anak keje sekolah, kita kata sibuk…suruh main dgn anak, suruh layan anak, buat la sejam…pastu xtahan, xnak dah, xbleh dah, terus pass kat isteri…

Ya, kita sibuk cari rezeki…ya, kita kluar bekerja…ya, kita balik rumah dah mlm…ya, kita letih dan penat…

IKLAN

Tapi itu anak kita dan kita perlu utk mendidik dan membimbingnya…ianya lebih dr sekadar menyediakan kewangan dan keperluan utk anak tersebut…suami perlu bersama isteri dlm soal menjaga, membesarkan dan mendidik anak dari dia kecil sehinggalah dia besar…

Jadi suami ni, jgn hanya tahu utk buat anak, tahulah sekali utk menjaga dan menguruskan anak…

Jgn biarkan isteri uruskan seorang diri.

Moga kita muhasabah diri untuk membina keluarga bahagia.

Kredit : Firdaus Shakirin