Dalam banyak masalah, masalah satu ni la paling susah nak bendung. Apa lagi kalau bukan masalah kaki berbau.

Bila datang satu masalah ni… Automatik anda anda jadi seorang yang insecure dengan situasi sekeliling. Sebab apa? Anda akan jadi paranoid macam satu kawasan tu boleh bau kaki anda, Betul tak/

Haaa yang ada masalah ni dan tak tahu cara nak buang segala bau tak menyenangkan tu, jom ikut tip yang diberikan oleh Doktor Kamarul Ariffin ni!

“Doktor, kaki dia busuk gila. Macam bau anjing laut mati!”

Nak tergelak aku dengar bapa budak ni punya ayat pasal masalah bau kaki anak dia. Tapi, lepas anak dia buka kasut, terus aku tak jadi gelak.

Memang bau macam a̶n̶j̶i̶n̶g̶ singa laut mati!

Kalau kau orang ada masalah kaki berbau macam ni, elok kau cuba 10 tips yang boleh kembalikan keyakinan diri kau orang!

1. Cuci Daki Kaki

Kaki berdaki adalah medium sesuai untuk bakteria dan kulat hidup. Semasa mandi, pastikan sental daki di kaki, terutamanya di celah jari.

2. Buang Cagu/Kematu

Cagu(cengkam), kematu(callosity) dan kulat air adalah antara sebab kaki berbau. Pastikan kaki anda bebas masalah ini. Kalau ada, jumpa doktor.

3. Potong Kuku Pendek

Kuku jari kaki yang panjang adalah tempat kotoran, daki dan bakteria berkampung(berkumpul). Jadi, pastikan kuku anda sentiasa pendek.

4. Pakai Stokin sesuai

Disarankan guna stokin kapas(cotton) atau bulu bebiri(wool) kerana ia beri pengudaraan dan menyerap peluh lebih baik berbanding nilon.

IKLAN

5. Tukar Stokin Setiap Hari

Stokin menyerap peluh dan menjadi lembap. Peluh itu busuk, dan medium sesuai untuk kulat dan bakteria tumbuh. Euwww!

6. Pakai Kasut Sesuai

Pakai kasut yang tidak ketat dan diperbuat daripada kulit atau kanvas, kerana ia beri pengudaraan yang baik berbanding material lain.

7. Elak Pakai Kasut Sama Setiap Hari

Beli 2 pasang kasut kerja/sekolah. Satu pakai, satu jemur. Selang seli. Kasut lembap galakkan pembiakan bakteria dan kulat. Cuci kasut setiap minggu.

IKLAN

8. Pakai Ubat Anti-Perspiran

Di farmasi, boleh beli sabun, spray, talkum atau rendaman untuk kurangkan perpeluhan di kaki. Spray kasut dengan ubat anti-bakteria dan kulat.

9. Elak Kongsi Stokin atau Kasut

Pelajar di asrama selalu kongsi(baca: rembat) stokin dan kasut kawan. Kalau kawan tu kakinya ada kulat atau bakteria, berkongsi sekalilah. Pakej.

10. Petua Orang Lama

Boleh cuba rendam kaki dalam air garam, air lemon, kopi atau teh, KECUALI jika ada kencing manis atau masalah saraf(kebas/lumpuh) kaki.

Nak hiasan dinding dengan harga mampu milik? Mek tengok kat SINI !