Rasanya belum terlambat lagi bagi yang berkira-kira untuk memulakan tabungan bagi memastikan di  hujun tahun 2018 nanti, anda boleh gunakan untuk melancong bersama keluarga atau untuk pelbagai tujuan.

Ayuh kita fahami salah satu kaedah tabungan yang unik dan tidak membebankan sebagaimana yang dikongsikan oleh Puan Aminahtul Marrdiah di akaun facebook miliknya.


Dah nak masuk 2018 dan saya pasti ramai yang ada azam baru kan?

Kebanyakan azam baru termasuklah kumpul duit banyak. Betul tak?

Dan bila sampai masa nak buat azam tu yang berjaya buat mesti orang yang disiplin dan kental je. Yes?

So, kalau tak boleh nak simpan RM20 macam saya pernah tulis dulu, kita boleh simpan sikit-sikit ikut tarikh dalam kalendar.

Caranya:

1. Pastikan memang ada tabung khas untuk sumbat dan sembunyikan duit setiap bulan. 1 tabung 1 bulan. Ini memang wajib sebab kalau simpan dalm purse atau beg atau bawah bantal memang tak jadi. Asyik lah nak terpakai.

2. Mula disiplinkan diri menyimpan dengan trick berikut;

1hb Januari 2018- RM1
2hb Januari 2018-RM2
3hb Januari 2018-RM3
4hb Januari 2018-RM4
5hb Januari 2018-RM5
6hb Januari 2018-RM6
7hb Januari 2018-RM7
8hb Januari 2018-RM8
9hb Januari 2018-RM9
10hb Januari 2018-RM10
11hb Januari 2018- RM 11
12hb Januari 2018- RM12
13hb Januari 2018-RM13
14hb Januari 2018- RM14
15hb Januari 2018- RM15

Selepas 15 hb, kekentalan hati mesti lebih Jitu. Memanglah orang kata, simpan jelah sebulan RM500 selepuk dekat Tabung Haji ke Bank ke. Hello! Tak semua orang boleh simpan selepuk! Bila amaun banyak dan besar, memang rasa berat. Tapi sikit sikit, tak perasan. Cuma kena disiplin je lah.

IKLAN

16hb Januari 2018-RM16
17hb Januari 2018-RM17
18hb Januari 2018-RM18
19hb Januari 2018-RM19
20hb Januari 2018-RM20

Memang sakit masa ni sebab gaji dah nak habis atau nak habis menjelang hari gaji seterusnya kan?

Kalau masih boleh buat, teruskan. Kalau tak boleh, masukkan berapa yang boleh ok? Yang penting jangan STOP!

IKLAN

21hb Januari 2018-RM21
22hb Januari 2018-RM22
23hb Januari 2018-RM23
24hb Januari 2018-RM24
25hb Januari 2018-RM25
26hb Januari 2018-RM26
27hb Januari 2018- RM27
28hb Januari 2018-RM28
29hb Januari 2018-RM29
30hb Januari 2018-RM30

Dah dapat RM 465!!! Yeayaaah! Untuk 31hb Januari, nak letak RM31 pun boyeh sebab kena ingat, Februari kan tak cukup 30 hari?

Cubalah korang! Disiplin. Ini antara cara terbaik dan mudah! Tak cukup duit gaji untuk simpan cara ni? Cari pendapatan tambahan. Banyak bisnes yang ade bagi peluang tambah duit. Cari yang modal rendah macam RM50 atau RM90 macam yang saya buat tu. Modal rendah, produk terhebat, bonus pun sedap!

Try simpan ok!

PS: Idea ni hasil sembang dengan Orang bank. Kiki. Heheh

sumber : Aminahtul Marrdiah