Kenal tak daun selom? Ia adalah antara ulam boleh dimakan mentah atau dimasak. Tapi kalau nak lebih khasiat elok dijadikan ulam. Pilih yang muda dan segar untuk rasa yang lebih enak.

Memang banyak khasiat antaranya mengandungi pelbagai nutrien antaranya kalsium dan vitamin C.

Bagi yang suka ulaman ni, apa kata cuba tanam di rumah. Musim PKPB ni boleh lah bercucuk tanam. Kaedah yang digunakan adalah menggunakan batang daun selom yang dibeli di kedai. Tak perlu nak kena pergi ke kedai nurseri untuk cari benihnya. Beli je ulam ni dan guna batangnya untuk tanam.

Menerus perkongsian puan Nur Aida Md Zainudin, beliau hanya cucuk keratan batang pada tanah. Jika nak guna pasu pun boleh. Tak Sampai seminggu dah tumbuh tunasnya. Cuma kena hati-hati sebab siput suka ulam ni, nanti daun pun tak cantik.

 

Ikuti perkongsiannya.

1.Batang dipotong ikut ruas selom. Rendam dalam air. Ruas itu nanti akan keluar akar.


2. Lebih kurang 5-7 hari direndam, akan keluar akar melalui batang selom (pastikan selalu tukar air rendaman)

IKLAN

3. Tanam batang yang berakar ini secara melintang.

4. Tutup dengan tanah dan siramkan. Pastikan tanah sentiasa lembap.

IKLAN

5. Tanam selom ini mudah dan tak perlu tunggu masa lama. 2-3 minggu dah boleh tuai hasilnya.

Gemuk-gemuk daun selom dan sangat segar!

Sumber: Nur Aida Md Zainuddin

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club