Ramai sudah tahu bayam brazil ini memang begitu mudah nak tanam. Malah memang beruntung tanam bayam brazil ini. Sangat mesra dan tidak cerewet. Khasiatnya memang superb! Nak makan begitu sahaja buat ulam dan jus sayur pun boleh!

Tapi kadang kala, bayam brazil yang subur, sudah dipetik dua tiga kali dimasak, mula kelihatan tidak subur.

Bayangkan sebelum ini subur merimbun, seronok kita memetiknya setiap hari. Tapi bila pokok makin ‘kurus’ dan daun mula rosak, tentu sedih melihat tanama sebegini.

Begitulah yan dihadapi oleh puan Norfazilah Binti Abdullah, menerusi group Berkebun Untuk Beginner, meminta pendapat ahli group masalah yang pokok bayam brazil yang semakin ‘tak sihat’ dan rosak.

Saya nak tanya kenapa ye bayam brazil saya jadi camni? Sebelum ni cantik sangat dapat makan 5 kali dah, tetiba jadi camni. Macam mana nak sihatkan semula?

Ikuti teknik yang dicadangkan oleh ahli group. Barangkali ia boleh dijadikan paduan buat sesiapa yang mengadapi masalah yang sama.

 

1.Pokok dah tua, itu saja, semai baru.

2.Sebab ulat hijau tu. Patahkan batang. Siram dengan beras atau air bawang

3.Lepas 2 kali petik, kena cabut ,gembur tanah dan cucuk balik. Jangan lupa baja.

IKLAN

4.Saya punya daunnya dimakan belalang daun berlubang-lubang. Jadi kena sembur air Cengkih. Rendam bunga cengkih semalaman, esok sembur pada pokok.

5. Bayam ni kena selalu lembap jadi saya selalu guna air beras terus sihat gemuk-gemuk.

6. Ada ulat. Saya pun pernah macam ni. Ada banyak ulat-ulat hijau. Saya letak ke tempat panas ada pulak 2-3 ekor burung tiong datang rumah, rupanya makan ulat tu. Setelah 1 minggu, mood berkebun datang, habis semua batang pokok bayam brazil saya potong. Jadi pendek semua batangnya. Sekarang selepas seminggu, kembali subur lah bayam brazil.

IKLAN

7. Kena ulat or belalang. Siram dengan ajinomoto ok balik. Sukatan untuk ajinomoto satu sudu kfc, 1 liter air yang biasa saya buat. Patahkan batang cucuk semula.

Ilmu tanaman buat bayam brazil kekal subur walaupun sudah berulang kali dipetik untuk masakan dan ulaman.

Lihat SINI untuk benih bayam brazil

Selamat mencuba!

Sumber: Norfazilah Binti Abdullah

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club