Walaupun banyak tepung segera dipasaran, namun ramai yang masih suka bancuh tepung sendiri untuk menggoreng. Tetapi ada yang mengalami masalah terutama untuk mendapatkan bancuhan tepung yang tidak serap minyak dan gorengan pun rangup dan tahan lama.

Kali ini admin kongsikan cara mudah untuk buat sendiri bancuhan tepung yang mana hasilnya memang terbaik. Menurut saudara Zaky Mat Ali, tak semua tepung boleh digunakan untuk buat bancuhan untuk menggoreng.

Siapa suka Cempedak Goreng? Memang nikmat makan panas- panas lepas digoreng.
Kalau guna tepung segera, biasanya cempedak yang digoreng akan serap minyak. Saya kongsi resepi mudah bancuhan tepung untuk menggoreng.

Bahan-bahan

300 gram Tepung Beras
2 biji Telur
2 sudu kecil Serbuk Kunyit
1 sudu kecil Garam
1 sudu kecil Kapur Makan
Air- tidak terlalu cair, tidak terlalu pekat

Caranya:
Campurkan semua bahan di atas, pastikan adunan tidak terlalu cair. kemudian, masukkan pisang, ubi, keledek atau cempedak. Goreng dalam minyak yang panas.

Siap!
Biji cempedak jangan dibuang. Boleh rebus letak sedikit garam

Malah, dia juga turut berkongsi tip tentang fungsi setiap jenis tepung beras yang ada di jual di pasaran.

Jenis tepung

IKLAN

Tepung Beras Gajah Seekor
– Sesuai digunakan untuk salutan goreng-goreng seperti pisang goreng, ubi goreng, cempedak goreng.

Tepung Beras Gajah Tiga Ekor
– Lebih lembut dan licin. Sesuai untuk buat kuih tradisional seperti tepung pelita,kuih talam, putu, kuih lapis dan sebagainya.

Tepung Beras Gajah Lima Ekor
– Sesuai untuk buat laksa


Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web  https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya! Sebarang soalan boleh ajukan di nombor yang tertera di poster