Mencuba menyediakan sendiri hidangan yang digemari keluarga tentunya menjadi kepuasan seorang  apatah lagi jika menu yang disediakan menepati selera seisi keluarga.

Ini sebagai apa yang dilakukan oleh Encik Wan Muhammad Hafiz dalam melayan selera keluarganya yang menggemari Sizzling Yee Mee.

Jadi apa kata kali ini kita mencuba sediakan menu nan satu ini, mana tahu akan menjadi salah satu menu kegemaran keluarga kita pula. Jom semak bahan-bahan dan cara membuatnya.

“Selamat Malam Semua… baru settle masak. Hari ni sibuk sikit campur lak dengan anak yang tak sihat.. lewat siket siapkan makan malam. Malam ni saya buatkan Sizzling untuk keluarga. Makan panas-panas sedap juga bagi orang yang tak sihat.

Kami sekeluarga memang penggemar Sizzling ni, tapi nak cari yang kena dengan selera anak tekak yang orang jual ni susah siket. Jadi masak sendiri lagi puas hati . Nak buat pun bukannya susah sangat.. malah senang dari nak menggulai bagai. Kos pun murah je.. makan pun puas hati.. nak letak lauk banyak-banyak pun boleh.”- Wan Muhammad Hafiz Satar

Bahan-bahan untuk kuah:


Bawang putih
Halia
Cili kering
Ayam ( potong kecik)
Kicap manis
Sos tiram
Tepung jagung
Cendawan Shitake (basuh, rebus kasi lembut dan toskan)
Sayur

Cara-cara buat kuah:

IKLAN

 

Tumis bawang putih dan halia, pastu masukkan cili kering, ayam, kicap dan sos tiram. Masukkan air dan biarkan ia mendidih pastu masukkan cendawan.

IKLAN

Akhir sekali masukkan tepung jagung bagi memekatkan kuah. Perasakan dengan gula dan garam.. kalau suka tok aji.. boleh taruk sekali. Ada orang letak kiub pati ayam tapi saya tak letak pun.

Cara penyediaan:
Panaskan pan..saya pakai yang non stick pan takut melekat sebab pakai api yang besar. Masukkan kuah pastu letak yee mee letak lauk-lauk, sayur dan last sekali telor.. ala senang citer buat macam yang kat kedai buat tu.. pastu tuang dalam pinggan. Kena buat satu-satu untuk hidangan baru sedap .. tak boleh nak buat banyak-banyak sekali gus.

sumber : Wan Muhammad Hafiz Satar Via MAHN