Siapa yang suka makan bubur nasi yang dicampur dengan minyak bawang putih tentu tahu betapa enak dan lazat rasanya. Boleh kata kalau tiada minyak ini, seakan tidak sempurna rasanya. Ini memandangkan minyak bawang putih ini bukan sahaja memberi rasa yang tersendiri malah turut mempunyai aroma yang dapat membangkitkan selera.

Pun begitu, mungkin ada yang merasakan agak susah untuk menyediakan ramuan minyak bawang putih. Perlu ambil masa yang lama, namun berbeza dengan Ross Zaini yang berkongsi cara dan resipi untuk menyediakan ramuan minyak bawang putih yang enak dengan mengambil masa 10 minit sahaja.

Bahkan menurutnya, dalam seminggu pasti akan dibuat stok baharu dek kerana keluarganya amat menggemari minyak bawang putih apabila dimakan dengan bubur nasi dan sebagainya.

Jadi buat anda yang ingin mencuba rasa keenakan minyak bawang putih yang mudah disediakan ini, boleh mencubanya.

Bahan-bahan: 

Bawang putih – dicincang
Cili flakes – 2 sudu besar
Empat sekawan
Minyak masak (setengah cawan atau lebih sikit)
Sedikit garam
Optional : minyak bijan sesudu

Langkah 1 : Tumis ke semua bahan.Bubuh garam sikit sebagai perasa. Guna api slow saja. Kita tak mau bawang tu hangit. Nanti pahit rasanya. Tumis sampai nampak keperangan. Bila dah perang,tutup api angkat kuali dari stove.

 

Langkah 2 : Bila dah sejuk,masukkan dalam botol.Letak kat suhu bilik je. Stok ni boleh la bertahan seminggu.

Ekstra tip : Simpan di suhu bilik dan jangan di simpan di dalam peti sejuk.

 

Sumber : Ross Zaini 

 

IKLAN

ARTIKEL MENARIK:“Tak Nak Beli Kereta Mahal Dah. Serik….”-Dr Ni Kongsi Pengalaman Beli Kereta Bebankan Poket, Habis Duit Gaji!

LAGI ARTIKEL MENARIK :“Rumah Persaraan Sebaiknya Kecil & Setingkat Sahaja”-Dr Azizul Azli Jelaskan Cara Nak Persiapkan Rumah Persaraan!

Jom turut serta bersama e-keluargagader Bonding Day #dirumahaje secara virtual!
Bukan sahaja dapat eratkan hubungan dengan keluarga tersayang, tapi boleh lakukan aktiviti yang menceriakan bersama-sama. Hadiah menarik menanti anda sekeluarga!

Yuran hanya RM30.00 sahaja terhad untuk 50 famili sahaja. Satu famili 2 dewasa 2 kanak-kanak. Jadi, tunggu apa lagi? Jom daftar segera di sini: http://www.wasap.my/60169647520

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

IKLAN