Bila mengimbau zaman kecil dahulu, aiskrim Malaysia antara minuman … dengan pelbagai perisa yang lebih menarik dan sedap.

Apabila teringat masa kecil, aiskrim Malaysia antara minuman yang popular dijual di kedai. Dengan pelbagai perisa menarik dan sedap dapat menghilangkan dahaga.

Begitu juga resipi aiskirim Malaysia yang dikongsi oleh Puan Ain Kamis, bukan biasa-biasa rasanya. Perisanya warna-warni . Apa pun coraknya paling penting teksturnya lembut.

1 resepi Yang boleh dipelbagaikan. Ikut la  tekak masing²

Bahan A :

?2500gram air biasa (sukat botol mineral kecik tu 5botol kalau xde penimbang.
? 1 tin susu cair carnation
? 1 tin susu pekat manis F&N

Bahan B :

? 1 sudu kecik garam
? 3 senduk kecik gula (ikut masing tekak sendiri)

Bahan C : bancuh dgn sedikit air

? 2 sudu besar tepung jagung
? 4 sudu kecil vanilla powder (cari kat bakery)

IKLAN

Cara-cara :

1) masak bahan A guna api Yang sederhana. Sentiasa kacau utk mengelakkan susu hangit & membuak.
2) bila dh keluar wap, masukkan bahan B .didihkan hingga betul2 mendidih.
3) dah mendidih, masukkan pulak bahan C. Masak lgi hingga mendidih.
4) sejukkan

Perisa :

IKLAN

1) blueberry – guna blueberry topping .Cari Yang jenis licin berkilat. Yg ni dia melekat elok di plastik. Xkan bercampur dgn air susu.
2) strawberry – sama mcm blueberry
3) coklat – guna coklat spread.
4) oreo – sebijil oreo dipatah2 kan jadi kepingan kecil.
5) dynamite peppermint – tambah sedikit peppermint flavour dalam air susu tadi. Letak pewarna utk kelihatan menarik. Tumbuk sebiji gula² dynamite & masukkan dlm plastik. Klu xnk pon xpe. Sbb kejadian dia berangin giler.
6) Bandung – letak esen sirap cap ros. Nk letak cincau @ selasih boleh jgk.

Adunan ni dapat 67pcs baby aiskrim. Dimana 1 plastik aiskrim yg standard dipotong 2 .

Gunala susu yangberkuality sikit ye. Jgn cari yg murah aje. Bahan premium menghasilkan product yg sedap.

Selamat mencuba!