Kain buruk memang sinonim untuk setiap rumah  atau premis yang digunakan sebagai kain mengelap tidak kiralah penggunaannya di dapur mahupun bagi membersihkan sesuatu kawasan tertentu.

Bagi kain buruk yang meninggalkan kesan yang kotor dan sukar luntur warnanya, sesetengah orang suka rendam dahulu ke dalam clorox dan barulah cuci dengan sabun. Tetapi kadangkala kaedah itu meninggalkan bau yang tidak menyenangkan dari clorox tersebut. Belum lagi kain tersebut akan jadi berlendir dek kerana rendaman itu.

Apa kata jom tukar teknik baharu cuci kain buruk dengan mencucinya setiap hari seperti yang dikongsikan oleh pengguna Instagram Kekcawan.com.my ini. Jadi, tak perlulah lagi anda buat lambakan kain buruk untuk dibasuh dah selepas ini!

TEKNIK RAHSIA KALAU NAK KAIN BURUK SENTIASA WANGI & CEPAT BERSIH

Setiap hari kita guna paling tak 1-2 helai kain lap kan. Yang buat baking lagi la kadang 5 helai sehari! Dan biasa bila kain dah kotor kita masuk dalam baldi, letak sabun dan air. Biar rendam semalaman.

Ini cara Ellie. Cuci setiap hari tau. Tiap petang wajib cuci.

– Sedia kan sebiji periuk khas. Beli dekat kedai Eco pun boleh je. Masukkan air dan sabun pencuci.

– Ellie suka pakai sabun serbuk kain. Lepas tu tambah sikit soda.

– Kacau-kacau sebatikan dan masak atas dapur. Masukkan kain lap tadi tu.

IKLAN

– Rebus laa dalam 10 minit. Selesai tu tutup api, curah ke sinki (Air panas tu masuk ke ‘longkang” sinki kasi bersihkan juga tu.. haaaa elok!)

– Buka air paip dan bilas. Ambil berus, berus kain tu manja-manja cukup dah. Bilas, perah dan sidai. Bersih! Wangi! Senang dan cepat kan?

IKLAN

Selamat mencuba! Lepas ni tiada lagi masalah kain lap berbau busuk dan kotor.

Sumber: Instagram Kekcawan

Webinar Aku Tak Serik Bersalin merupakan webinar kehamilan dianjurkan untuk para ibu hamil yang menanti kelahiran cahaya mata. Membariskan ramai speaker-speaker hebat yang terdiri daripada pakar dalam bidang masing-masing. Antaranya Dr Maiza Tusimin, Dr Siti Sarah Aishah, Dr Tengku Puteri Zainab, Ustazah Fatimah Syarha, Encik Fhais Salim dan selebriti Ezzaty Abdullah. Jom daftar secara percuma di SINI!