Kesihatan amat penting dalam sebuah keluarga. Untuk sihat kita perlu menjaga pemakanan, bersenam dan hidup secara sihat.

Namun, tahukah kita bagaimana munculnya penyakit. Doktor Hafiz Sulaiman, ini ada menyenaraikan sebabnya.

Moga kita muhasabah diri.

Bagaimana munculnya penyakit?

Adakah kerana kekurangan zat ubat-ubatan..jadi kita perlu ambil ubat setiap hari supaya sihat?

Ataupun kekurangan zat makanan yang sihat..tak cukup makan sayur dan buah?

Mungkin tak bersenam dan tak buat aktiviti kah?

Stress..tak cukup rehat dan tidur..

Saya setuju semua faktor ni yang sokmo dah pengamal dan perawat kesihatan duk cerita. Er kecuali poin pertama tu lah.

.
Cuma saya suka nak share kenapa orang sakit kronik.

Sakit ada dua jenis..akut dan kronik.

Akut ni kejap je macam demam, batuk, selsema..ia mungkin akibat jangkitan kuman atau kecederaan yang boleh pulih dalam masa cepat.

Kronik ni yang bermasalah. Berbulan..Bertahun sakit tak pulih-pulih. Penyakit ni “takde ubat” mengikut perubatan moden..boleh rawat simtom saja. Biasanya ni penyakit keturunan atau just penyakit misteri. Begitulah kata doktor.
.

Kenapa lambat pulih? Takde ke ubat atau “suplemen terbaik” untuk pulihkan sakit ni.

IKLAN

.
Kalau ada suplemen terbaik, tentu lah tak jadi sakit kronik. Kawan kita guna suplemen ni okay…kita guna jadi makin teruk. Ada orang gi spital ambil ubat..Sakit pulih. Sakit kronik ni macam punca, pendekatan pun kena pelbagai.

Asasnya. Sakit ini ialah DIS -ORDER.. Gangguan kepada order atau keseimbangan badan…fitrah badan.
Makan bertahun tuan-puan kita ganggu fitrah badan tu. Punca bukan satu saja macam yang selalu kita rasa-rasa. Itu cuma PENCETUS sahaja. Badan kita ni dah lama nak meletup dah kat dalam.
.

Tanda-tanda sikit-sikit yang biasa:

1) Penat, lesu. Asyik mengantuk lepas makan
2) Takde mood. Stres sokmo. Sensitif mudah sentap
3) Stamina kurang. Sesak nafas
4) Gatal-gatal. Alahan jadi teruk.
5) Kepala sakit.
6) Asyik sendawa, kentut.
7) Sakit-sakit sendi. Asyik cedera je.
8) Sakit Gastrik. Perut tak selesa.
9) Cramp perut.
10) asyik fikir macam-macam. Tak boleh fokus.

SEBAB BADAN TAK SIHAT
Nak sihat kena lah kembalikan ORDER. Keseimbangan tu bukan sekadar “makan seimbang”. Badan kita dibebani dengan 3 stres utama akibat:

IKLAN

1) Makanan tidak toyyib. Tercemar dengan logam berat dan bahan kimia toksik. Pemprosesan yang berlebihan menghasilkan makanan yang tidak fitrah kepada badan. Contohnya teknik penghibridan buah menghasilkan buah yang manis dan gandum yang lebih tinggi gluten. Makan sederhana pun dah kena redefine balik kuantiti tu.

2) Emosi toksik perlu kita waspada..Elakkan jika berlebihan. Hubungan di dalam media sosial, suasana tempat kerja, hubungan keluarga perlu lah mengikut guideline fitrah.. iaitu berlandaskan Al-Quran dan Al-sunnah. Bermanfaat dan diredhai Allah.

3) Rehat bukan sekadar tidur cukup 7-9jam saja.Tidur perlu awal mengikut fitrah waktu tidur. Sleep and rise early. Badan juga perlu digerakkan mengikut fitrah waktu siang kita bekerja dan melakukan aktiviti fizikal lain.

 

USAHA CARA DOA 

Kita usaha dan kita doa. Kita buat ikut hukum sunnatullah yang ditetapkan dan kita tawakkal. Redha saja apa yang bakal menimpa kerana kita tahu nikmat kesihatan yang kita kecapi ni adalah dari Allah.

Jika sakit yang Allah beri, kita tahu ia adalah ujian daripada Allah supaya kita insaf. Ujian yang menjadikan kita tidak lagi jahil, ignorant. Ujian yang menguatkan jiwa dan raga kita. Ujian yang mengembalikan kita kepada ajaran Islam, iaitu agama fitrah.


Kredit: Hafiz Sulaiman,
-Pejuang Kesihatan