Hidup ini hanya sementara. Jika ajal datang menjemput salah antara kita, tentu terbit rindu di hati. Lebih-lebih lagi jika orang itu adalah pasangan hidup kita.

Menerusi FB lelaki ini, beliau berkongsi kisah seorang lelaki mendengar berulang kali ‘voice note’ suara isterinya yang telah meninggal dunia sejak 4 tahun lalu. Barangkali, itulah cara dirinya mengubat rindunya.

Malah, dalam tempoh PKP ini,lelaki ini juga mencadangkan agar menggunakan cara lelaki itu untuk menghilangkan rindu kepada ahli keluarga. Sesuai sekali pendekatannya selain menggunakan facetime.

Ikuti perkongsiannya.

Tadi masa tengah bungkus nasi saya perhatikan seorang pakcik sedang duduk sambil voice note dengan seseorang..

Terdengar perbualan antara pakcik tu dan isterinya yg berbunyi..

Isteri= “Abang kerja elok².. nanti kalau lapar jangan lupa makan bekal yg sayang masakkan Tu tau.. Sayang tak pandai masak sangat..
tapi tu lah lauk kegemaran abang walaupun tak sedap mana sayang masak”

tak lama saya dengar seperti ayat yg sama diulang² oleh isterinya..

VOICE NOTE

IKLAN
Gambar hiasan

terdetik dalam hati..
agaknya bini dia suka cakap benda sama dua tiga kali kot..
atau voice note yg sama tapi pakcik tu ulang banyak kali..

tak lama lepas tu aku cuba beranikan diri untuk rapat dengan pakcik tu..
aku seloroh bertanya..
“bungkus makan jugak ke pakcik..”

dengan muka tersenyum dia jawab “ye dik..
bungkus je sebab nak makan dekat rumah..”

Aku: oh.. isteri pakcik tak ada kat rumah ke?
(sebab aku tengok ada 1 bungkus je)

IKLAN

Pakcik: “Isteri pakcik dah 4 tahun meninggal..”

Aku: 😢 .. “habistu tadi pakcik voice note dengan siapa..”

Pakcik: “itu voice note lama yg pakcik simpan sampai sekarang.. bila rindu pasti pakcik akan dengar.. Pakcik takde anak..
jadi hubungan kami amat rapat macam kawan baik.. bila dia dah tiada pakcik tak tahu nk bercerita dengan siapa..
So pakcik luangkan masa yg ada dengar semua voice note dari dia…
Isteri pakcik meninggal masa kami sama² solat subuh berjemaah.. meninggal masa tengah sujud..

Aku terus tak berani nak cakap banyak sebab nampak dia sedih.. tapi sebelum aku pergi dia ada pesan.. Kalau adik whatsapp dengan isteri.. jangan biasakan taip..
tapi pakailah voice note.. bila saat jauh macam sekarang ni boleh dengar suara isteri selalu..
Bila rindu boleh dengar suara dia berulang kali..

Sumber: Eddie Diaena