Kegunaan yogurt selain lazat dimakan, turut digunakan untuk penjagaan kecantikan.

Apa yang pasti, produk olahan susu ini cukup popular dan bermanfaat untuk kesihatan.

Untuk itu,  menariknya juga yogurt ini boleh anda hasilkan sendiri dengan bahan yang cukup ringkas.

Nak tahu lebih lanjut, baca perkongsian daripada Puan Dilla Min ini.


Bahan – bahan:

IKLAN

Fresh milk full cream.
Plain yogurt

IKLAN

Cara Penyediaan:

  1. Panaskan susu, hingga mendidih dan berbuih halus. Jangan tinggalkan, kacau perlahan-lahan supaya susu tak berkerak di bawah. Kemudian tutup api. Biarkan sehingga suam.
  2. Untuk suamkan, korang bolehlah pindahkan ke bekas simpanan, paling baik bekas kacalah sebab susu tu panas. Kakdill suamkan dalam ni je sebab periuk ni memang dikhaskan untuk yogurt saje.
  3. Bila susu dah suam. Pastikan susu tak panas dan tak terlalu sejuk. Kalau panas bakteria tu akan mati dan kalau sejuk, bakteria tu tak aktif pulak. Korang simpan la 2 hari 2 malam pun takkan jadi.
  4. Bila suhu dah sesuai, campur dan kacau hingga sebati. Kemudian tutup rapat-rapat. Boleh tutupkan dengan towel ke untuk kekalkan suhu dia. Pastikan susu tu sentiasa suam untuk beberapa ketika. Kakdill letak atas meja je untuk 6-7 jam suhu bilik. Dah jadi yogurt baru kakdill simpan dalam peti sejuk.
  5. Bila dah simpan 6-7 jam tu pun dah boleh srupp-

Sumber : Dilla Min