Malang tidak berbau, siapa sangka wanita ini berdepan suasana cemas saat menyediakan hidangan untuk keluarganya bila mana dapur memasak tiba-tiba terbakar.

Berkongsi pengalaman tersebut di akaun fbnya, diharapkan lebih ramai antara warganet cakna dan beringat betapa pentingnya membuat pemeriksaan hos dan kepala gas demi untuk keselamatan.

Nak tahu lanjut kisahnya, ini perkongsiannya.


Apa yang berlaku ini akan saya jadi kan peringatan dan lebih berhati-hati untuk masa akan datang..

Alhamdullillah kepala gas dan hos gas suami dah beli dan tukar.. Cuma nak memasak tu perlukan keberanian sehari dua ni…

Moga kita-kita yang dah lama tak cek atau tukar hos dan kepala gas boleh tukar kepada yang lebih selamat.. Semoga Allah melindungi kita semua…

Hari ni saya sangat bersyukur pada Allah.. Sebab gerak kan hati saya duduk lama dekat dapur tunggu air mengelegak nak rebus spagheti.. Ni Kuah bolognaise dah siap masa ni..

Sebelum ni memang ada bau gas.. Tapi fikir sebab api terpadam ke apa.. dan kepala gas dekat dapur tu tadi tak tercabut.. Sebab suami kena buka guna handrill untuk tukar yang baru tadi.. Dekat sini paip gas ni kebocoran..

IKLAN

Biasa saya duduk depan sementara tunggu air mengelegak.. Anak pulak jenis suka mengulang pergi dapur.. Tadi rasa lain sangat.. Dan duduk pulak menghadap dapur gas.. Biasa saya akan membalakangkan dapur sebab nak kena kipas di depan..
Tiba-tiba tadi bunyi berdesing siap pakej api keluar…

Saya dah panik sangat-sangat.. Dah lari pergi depan.. Saya pikir tak boleh jadi ni.. Lari ke dapur balik sambil suruh anak kecik 2 orang p duduk luar.. Saya terus off kepala dapur gas.. dan automatik api padam dan tetap lari pergi depan..

IKLAN

Dengan berdebar dan gigil…. Allah sahaja la tahu… Telefon suami bagitahu..nasib la rumah jenis dapur udara banyak dan dapo depan tingkap.. Kalau tak.. Boleh jangka kalau terlewat atau duduk di depan.. Lagi pun dapur saya tu dinding awning n cuaca tengah panas tadi..

Hati-hati semua… Saya dah kena ni jadi trauma pulak.. Beringat-ingat selepas ni…

Terkhilaf taj cek kepala gas dan tukar.. Dah kena macam ni lagi kerap saya cek…
Menaip pun masih mengigil… Hilang selera nak makan..

Edit:
Kejadian ni mengingatkan saya 3 minggu lepas bila masuk zon merah HTJ melawat pekerja suami kebetulan saluran gas tercabut dan mengeluarkan api semasa buat kerja welding dan mengalami lecuran sedikit dan kebetulan juga baru masuk zon merah masa tu perempuan vietnam terbakar seluruh muka dan paha kerana dapur gas meletup ketika memasak…

sumber : Suziana Binti Ismail