Anak-anak anugerah yang cukup terindah dalam hidup pasangan suami isteri. Hilang segala rasa sakit tatkala membawa perut sehingga lah melahirkan. Namun, adakalanya kurang kesabaran dalam melayani karenah mereka. Lagi lagi yang mempunyai anak ramai. Ada saja hal yang membuatkan kita naik angin.

 

Namun itulah asam garam dunia keibubapaan. Momen ini takkan berulang lagi. Justeru hargai anak-anak. Semoga perkongsian dari Dr Siti Ujila Official bermanfaat buat semua ibu bapa di luar sana.


CEPAT JE RASA NAK MARAH ANAK? SEDIKIT PERKONGSIAN SEMOGA BERMANFAAT
.

“Beb…
“Aku stress psl kije..”

Luah sahabat baik saya di Whatsapp.

“Bila cuti2 pun… aku ley pikir pasal kije beb..
Urat leher aku slalu rasa sakit…?
Mcm rs nk pecah…”

Huuu kesiannya sahabat saya ni. Saya faham kenapa beliau rasa macam tu berdasarkan luahan beliau yang sebelum-sebelum ini. Kes orang atasan bagi kerja banyak then lepas tangan. Hmm saya pula yang geram jadinya. Seorang bos yang baik ialah yang dapat memimpin orang bawahannya dengan baik! Eh, ter-emo plak hehe.

Memang emo jadinya. Tapi kata-kata sahabat saya yang selepas itu buat saya bertambah emosi.

“My life is not happy anymore . Bayangkan… aku mls nk masak.. anak2 tanya.. kdg2 aku nk mrh je..huhu”

Saya baca ayat itu dan saya terdiam.

Saya geram, saya sedih. Sedih bila anak-anak menjadi mangsa situasi. Tapi saya faham, kerana saya juga pernah melaluinya walaupun dengan situasi yang berbeza. Tau apa rasanya bila kita sendiri emosi celaru, kepala serabut, badan penat dan akhirnya anak-anak yang terkena tempiasnya.

Tapi, yang sebetulnya…bila saya baca ayat beliau itu..saya cemburu.

Saya cemburu sahabat saya ini sentiasa ada anak-anak beliau di sisinya. Ketika pulang dari kerja. Ketika makan. Ketika penat, ketika nak tidur.

Setiap hari anak ada di depan mata.

‘Ah, jelesnya’. Tiba-tiba hati rasa dicucuk-cucuk. Air mata minta green light nak mengalir.

Terbayang wajah comel yaya masuk ke dalam kereta saat saya menjemputnya dari sekolah. Terus ambil botol air saya dan minum. Haha penatlah tu main dengan kawan-kawan tadi lepas habis kelas. Then penat sangat sampai tertidur dalam kereta, bila sampai rumah saya kejut dia confirm akan menangis sebab kaki kebas hahaha. Opss sorry yaya, mama tergelakkan yaya plak.

Adik aqif pulak, time makan paling best. Dia tukang baca doa, lepas tu kadang buat mama geram sebab cuma makan 3-4 suap padahal mama dah masak penat-penat. Kadang buat mama happy senyum sampai telinga bila dia makan sampai licin pinggan siap dijilat lagi sampai bersih haha. Nak kata sedap sangat la tu. Saja nak buat mama happy hihi.

Tapi..ya, saat itu saya cuma mampu terbayang. Cuma mampu tersenyum tersengih tergelak sorang-sorang bila terkenangkan telatah mereka, dengan air mata yang sudah mula mengalir perlahan.

‘Sabar okay, mama. Hujung minggu ni dapatla jumpa diorang tu’. Saya pujuk hati walaupun kadang-kadang lagi banjir jadinya.

Ya, saya tiada anak-anak saya setiap hari untuk saya masakkan untuk mereka, untuk saya tidurkan. Untuk saya bebelkan.

‘Untung ko beb, sekurang-kurangnya anak-anak ko ada depan mata setiap hari’, hati kecil saya mengomel. Cemburu.

Memang, ada masanya karenah anak-anak buat kita lagi rasa nak marah.

IKLAN

‘Tapi beb, kau tak tahu macamana rasanya bila kau balik rumah, rumah tu sunyi sepi tanpa gelak tawa gaduh jerit diorang.

Macamana rasanya bila waktu dinner, yang selalunya jadi tukang baca doa tu takde di meja makan. Sebenarnya kau jadi takde selera pun nak makan.

Jangan kata nak marah nak bebel, nak cakap apa pun kau tak tahu. Kau tahu tak macamana rasanya tu?

Macamana rasanya setiap kali kau hantar anak-anak ke kereta babah diorang, dan kau masuk balik rumah tak tahu nak buat apa. 2 jam cuma duduk diam, badan kaku tak mampu nak buat apa-apa. Serius tak mampu beb.

Yang ada hanya air mata yang tak dapat diseka lagi, doa kepada Tuhan agar semuanya baik-baik buat mereka dan semoga hari itu cepat berlalu agar cepat-cepat dapat jumpa mereka semula.

Sakit beb, sakit rindukan anak.

Dan itulah sakit yang aku rasa setiap kali, walau ia sudah menjadi rutin yang perlu dihadap setiap dua minggu. Syukur ada aunty kepada yaya menjadi teman di rumah. Dan ada ramai orang di sekeliling yang sentiasa bersama saat susah dan senang, yang buat aku masih mampu ketawa walau dalam hati menangis rindukan anak. Kalau tak, mau gila lama-lama aku beb.

Terasa seperti ingin membebel seperti itu kepada sahabat baik saya itu. Tapi cuma mampu diluahkan di dalam hati. Tak mahu menambah tekanan emosinya.

Ya jika anda juga seperti saya yang selalu cepat marah dengan karenah anak-anak, cepat melenting cepat menghukum, saya ingin katakan bahawa anak-anak itu tak selamanya di hadapan mata kita.

IKLAN

Satu masa nanti, mungkin mereka duduk di asrama dan hanya pulang ketika cuti sekolah.

Satu masa nanti, mereka sibuk dengan urusan kerja sampaikan nak jumpa sebulan sekali pun susah.

Satu masa nanti, mungkin saja mereka ada di rumah tapi hanya ingin terperap di dalam bilik bahkan tidak mahu berborak-borak dengan kita walau duduk serumah. Kerana mungkin kita yang tidak mahu melayan ceritanya saat mereka kecil yang mahu bercerita itu dan ini.

Bahkan satu masa nanti, entah kita entah mereka yang akan pergi dahulu meninggalkan semua yang ada di dunia ini.

Ya Tuhan, ku tak tahu bagaimana menghadapi perpisahan itu. Seminggu mereka tiada di sisi saja buat aku bingung. Sunyi. Sepi.

Terima kasih kerana mengajarkan aku untuk lebih menghargai mereka saat mereka ada.

Saya hanya ingin mengatakan..hargailah adanya anak-anak di sisi. Walau mereka menguji kesabaran, walau kita penat dan ada banyak masalah dan karenah anak-anak itu menambahkan lagi pening kita.

Takpe. Itulah nikmat menjadi seorang ibu. Seorang ayah.

Memang, kalau mereka salah..tegur dan ajarkan mereka. Tapi ambillah juga masa untuk bergurau bersama tentang apa yang kelakar yang mungkin berlaku sebelumnya.

Petang-petang bawa anak keluar, main lumba lari dan kejar-kejar.

Gelak-gelak bersama. Makan bersama sambil borak-borak apa yang jadi di sekolah tadi. Nyanyikan lagu kegemaran mereka bersama-sama sambil meniru gaya mereka dan akhirnya sama-sama pecah perut sebab tak tahan gelak.

Allahu, seronoknya punya anak-anak di sisi.

Anak-anak bukan hanya amanah dan tanggungjawab. Tapi sebetulnya cara Allah agar hidup kita terisi dengan pelbagai warna kegembiraan dan kebahagiaan.

Kerana sebenarnya tanpa mereka, percayalah kehidupan seperti bumi kosong yang tiada apa. Anda akan lebih rela berdepan pelbagai karenah mereka, dari menghadapi hidup yang terasa kosong tanpa apa.

Hargai anak-anak. Berbahagialah hidup bersama mereka.