Usah diabaikan anak sulung. Merekalah yang mengajar kita bagaimana menjadi ibu bapa kerana mereka yang pertama.

Kasih sayang kita pada mereka dulu sepenuh hati dan tiada lain. Kini setelah mempunyai anak lain, kasih anak sulung terpinggir.

Begitulah perkongsian saudara Mohd Fhais tentang anak sulung dan anak bongsu. Kena ada seimbang kasih sayang.

Anak sulung dan adik bongsu

Patut la ramai anak sulung ni jadi keras kepala dan susah dengar nasihat mak ayah. Rupanya mereka tak dapat rasa di sayangi dan di hargai.

Anak sulung selalu jadi mangsa keadaan..

Adik yang menangis tapi yang kena sound jangan bising mesti anak sulung. Kesian..

Adik nak susu dalam masa satu saat kita dah berlari buat tapi bila anak sulung minta macam-macam alasan kita bagi. Anak tu boleh terasa tau!

Adik yang main bersepah sepah, tapi si kakak atau abang pula yang kita suruh kemas. Konon nak ajar anak mengemas. Rasa tak adil..

Adik buat apa pun kita mudah ketawa walaupun dia buat perangai tapi anak sulung berlari balik sekolah datang kat kita tunjuk yang dia berjaya dapat bintang dalam kerja sekolah kita cakap “hmm, ok, bagus la”, macam tu je respon kita?

IKLAN

Memang patut la anak sulung selalu rasa cemburu dan dengki dengan adik beradik.

Dalam hati anak sulung ni mesti cakap adik perampas, adik dah kebas kasih sayang mak ayah dia.

Bagi anak sulung ni dapat adik dia punya trauma sama macam poligami. Sengsara ya amat bila terpaksa berkongsi kasih sayang.

Anak buat perangai bukan sebab dia dah jadi jahat tapi sebenarnya dia dah hilang trust dengan kita sebab kita terlalu lebihkan si adik.

IKLAN

Jadi sebelum kita nak hukum atau terlalu berkeras dengan anak sulung ingat la bahawa dia pun anak kita dan dia puan layak dapat kasih sayang kita.

Malah lebih layak di kasihi daripada adik beradik lain sebab dia yang sulung…

Wallahu A’lam,

Mohd Fhais
Anak sulung kena sayang adik adik