Memang tak boleh nak sangkal, ayam goreng tepung sememangnya lauk yang mudah untuk ibu-ibu sediakan dikala rasa buntu nak masak apa. Malah, menu ini juga semestinya menjadi kegemaran seisi rumah terutamanya anak-anak.

Tak dinafikan banyak tepung segera yang dijual di luar. Beli je, sampai rumah ‘bedakkan’ pada ayam, dah siap! Tetapi, ada sesetengah kita buat menjadi, ada juga yang tidak. Apatah lagi rasanya. Jadi yang mana nak buat ayam goreng seperti yang dijual di luar sana tu, ni haaa ada peniaga sudi berkongsi resipi dengan kita. Mana tahu nak masak untuk majlis apa-apa yang memerlukan untuk masak dalam portion yang banyak. Senang lah kan buat je guna cara ni. Selamat mencuba!

AYAM GORENG TEPUNG BERKERAK RESIPI PENIAGA

Adunan tepung ni banyak dan boleh disimpan. Saya gunakan tepung segera yang jenama PUAS. Tapi kalau nak makan sendiri boleh beli yang mahal sikit. Bagi menampung kos tepung, ada tepung campuran yang saya proses sendiri. Resepinya saya kongsikan di bawah.

Bahan-bahannya:-

700g tepung gandum
1kg tepung beras
300g tepung ubi kayu
3 sudu serbuk lada putih (sudu teh)
7 sudu stok ayam serbuk (sudu makan)
7 sudu Ajinomoto (sudu makan)
7 sudu garam (sudu makan)

Ayam Goreng Tepung Berkerak, Rasa Mahal Bajet Bahan Murah! Siap Boleh Simpan Buat Stok

IKLAN

Cara-caranya:-

1. Ajinomoto dan garam kisar kering sehingga halus.

2. Campur semua bahan dan kacau sehingga merata. Ok siap tepung ayam buatan sendiri.

3. Saya akan campur tepung segera yang beli dan buatan sendiri.

4. Ayam setelah dicuci bersih dalam keadaan basah-basah tu pecahkan telurr sebiji atau dua. Tengok banyak mana ayam.

IKLAN

5. Taburkan sedikit tepung dalam ayam tadi bagi memekatkan keadaan ayam.

5. Dalam bekas yang lain sediakan tepung ayam yang banyak untuk sadur ayam.

6. Ambil ayam dan gaul dalam tepung tadi. Jangan nipis dan tebal sangat.

7. Terus masukkan kedalam minyak yang banyak api sederhana.

IKLAN

8. Goreng hingga warna keperangan dan sedia untuk dihidangkan.

Ayam Goreng Tepung Berkerak, Rasa Mahal Bajet Bahan Murah! Siap Boleh Simpan Buat Stok

Selamat mencuba!

Sumber: Facebook Yayar B. Awang Noh

https://www.youtube.com/watch?v=Yb_zk_ekL2M&t=199s