Memetik secara terperinci tentang cyst oleh Pakar Perbidanan dan Sakit Puan, Hospital KPJ Ampang Puteri, Dr Fauziah Mohd Hasan berkata, yang dipaparkan di Sinar Harian, cyst merupakan ketumbuhan pada ovari lazimnya mengandungi cecair.

Ujar Dr Fauziah, ia berlaku ketika proses ovulasi dan pada saat telur (ovum) dikeluarkan pada setiap bulan.

“Kebanyakan wanita yang mempunyai cyst yang tidak mempunyai apa-apa masalah termasuk membawa mudarat dikategorikan functional cyst yang berlaku di atas sebab fisiologi dan bukan kanser.

“Namun, terdapat juga jenis cyst lain yang boleh membawa masalah kepada wanita seperti endometriosis, dermoid, corpus luteal dan cystadenomas,” terangnya.

Mengulas lanjut, Fauziah berkata, golongan wanita yang memiliki berat badan berlebihan atau obes berkecenderungan menghidap polycystic ovarian syndrome (PCO’s) terdapat banyak cyst kecil pada ovarinya.

Cyst kecil ini tidak dapat mengeluarkan telur dari kilang ovari oleh wanita PCO’s lazimnya sukar untuk hamil. Sebahagian kecil daripada cyst adalah barah ovari.

Dan ini pula melalui perkongsian di Facebook oleh Hariza Azmi tentang pengalamannya menghidap cyst dan pernah melalui peroses pembedahan untuk membuang cyst tersebut. Pun begitu, siapa sangka cyst yang telah dibuang itu boleh tumbuh kembali.

Hariza juga turut berkongsi tip penjagaan rahim yang dikongsikan oleh doktor yang merawatnya untuk info lebih ramai warganet. Untuk itu, jom ketahui apakah caranya itu.

3 tahun lepas aku operate buang cyst. Lepas 1 tahun cyst tumbuh balik. So buat checkup 6 bulan sekali. Tuppp aku stop pergi checkup, kononnya sihat la teww.

Okey petang tadi buat checkup setelah sekian lama tak bertemu dengan ultrasound. Okey ini hasilnya girls. Sembang punya sembang dengan Dr macam kita sembang dengan kawan.

Okey girls. Dengar ni nasihat aku ni. Korang tak nak dengar lantaklaa. Kalau sayangkan rahim tu. Sila baca dan hadam.

1. Jangan makan apa-apa suppliment termasuk pil putih pil kecut jerawat dan whatever jenis suppliment. NEVER girls ! Dalam badan kita dah ada estrogen. ( rasanya macam aku dengar estrogen ). Makan lagi suppliment menambahkan estrogen dan boleh mengaktifkan hormon. Ingat cyst ni asal dia dari hormon.

2. Jangan minum soya. Nasib baik aku bukan peminat soya.

IKLAN

3. Kurangkan makan ayam.


4. Banyakkan makan ikan dan  sayur . Ikan Parang tak boleh makan.

5. Amalkan pemakanan yang sihat

6. NO FAST FOOD

7. NO makanan dalam Tin ( tuna, sardin etc )

IKLAN

8. NO STRESS

Lakukan pemeriksaan berkala 

Please checkup at least 6 bulan sekali. Jangan ko berani nak bagi alasan, ala malu la. Kalau kena dengan Dr laki macam mana. Jawab aku ” Abah kau ! Malu konon “.

Dah memang reality Dr O&G ni banyak lelaki, terima je la. Aku dari dulu Dr laki yang check. Ko ingat tak malu? Tapi nak buat macam mana. Hakak redho jela. Nasib tadi Dr perempuan yang check.

Tak payah berangan nak makan ubat kurus, ubat cantik. Hatta ada kkm sekalipon. Mudah sungguh orang kita percaya dengan kkm tu. Ntah betul ke tidak heheh.

Ingat girls. Jangan menyesal. Bye roger dulu

 

sumber : Hariza Azmi