Sudah tentu banyak persoalan yang perlu dipertimbangkan sedalam-dalamnya sebelum mengambil keputusan nekad untuk berhenti kerja. Ia bukan satu perkara mudah kerana tidak tahu apa yang bakal terjadi selepas itu?

Jika ada wanita berhenti kerja dengan alasan penat dan mahu menjadi suri rumah sepenuh masa, sebenarnya berada di rumah akan lebih penat jika kita tidak pandai menguruskan masa.

Dan yang lebih penting lagi, apabila tiada kerjasama dan bantuan dari pasangan kita, semuanya dilakukan sendiri. Itu yang menyebabkan ada yang tertekan dan kepenatan.

Justeru, untuk kaum lelaki bergelar suami, kena baca catatan lelaki ini yang dikongsikan di laman facebooknya. Menurut Firdaus Shakirin, isterinya sebelum ini bekerja tetapi mengambil keputusan menjadi suri rumah tangga sepenuh masa.

Pengalaman pernah menjadi suri rumah hujung minggu membuatkan lelaki ini tahu betapa penatnya melakukan kerja rumah sendiri.


Bekerja dgn jadi surirumah, yg mana lagi penat? Saya tanya isteri…sbb dia berenti keje utk jadi surirumah…

Dia kata jadi surirumah lagi penat…

Penat keje lain, penat surirumah lain..saya faham, saya kata awk tak perlu buat smua, awk masak, jaga anak ja…yg lain smua tinggal kat saya, balik keje, saya buat la…

Yg lain2 tu apa…kemas umah, basuh baju, sidai baju, lipat baju…yg tu tggal, saya bleh buat, bukan pyh pun, bukan lama pun, jap je nk setel…

Saya faham, sbb saya pernah jd “surirumah hujung minggu” bila isteri kena keje time ujung mgu…Kul 6 bgun, mandi, sembahyg…anak2 tdo lagi, isteri plak nk kluar g keje dah…Then, saya start la buat keje2 umah, mula dgn basuh baju dlu…Sambil2 mesin tgh jalan tu, ambik penyapu, sapu umah smua…kena buat pelan2, takut anak2 jaga…lepas habis sapu, mop lantai…elok ja baju2 dh siap dlm mesin tu, angkat dan sidai…

IKLAN

Siap dah dua keje…kemas umah dan sidai baju…

Anak2 jaga…bagi susu, buka cerita kartun…pastu bagi diorang mandi, lpas mandi, bwk g cari sarapan…blk suap diorang mkn, then main2 dgn diorang…tghari, bwk plak diorang p bgkus lauk…berdukung sambal pilih lauk…kalau nasib saya baik, ada pekerja kat kedai tu tolong ceduk, bgkuskan kat saya sbb nmpk berdukung ank…sorang dukung, sorang lagi pegang kat tepi…nasiblah saya pandai masak nasi, xpyh beli dah nasi…lauk ja yg kena beli…

Habis mkn tghari, masa ni selalu diorang akan tdo…maka bg la diorang tdo plak, lpas tdo, sya bgun, kluar basuh pinggan, kmas dapur, kmas mainan2 ank td tu…angkat baju di ampaian, lipat…anak tdo sejam dua, diorang jaga, sambung la main plak smpai ke ptg…umah bersepah lagi sekali…ptg2, bwk naik motor, ronda2 taman…sementara nk tgu ibu diorang balik…

Dah isteri nk blk, kita pun kemas umh lagi, bg nmpk elok, bersih, teratur, then bg anak2 mandi, siapkan ank2, pkai baju tdo siap2..isteri balik, dah xde apa keje yg dia kena buat dh…

IKLAN

Dari pagi hingga ptg tu, terasa lama sangat, lambat ja masa berlalu…selalu ja tgok jam, bila bini nak balik ni…kita ni tak rehat lagi, tdo pun xsempat lagi, mandi pagi tadi sekali tu ja…keje plak tak pernah habis, ada ja keje nk kena buat…

Sbb tu, saya suruh isteri “simpan” sikit keje2 utk saya…dia tak perlu buat smuanya, sbb nnt dia akan jadi kalut, jd penat dan letih…jaga anak dan memasak dah cukup dah…

Kita org laki, yg dh jadi suami, klu ada usaha, ada kesungguhan utk buat keje2 umah, insyaAllah, xde masalah…keje ringan ja pun, xberat sgt pun, peluh kluar skit ja…didik diri utk selalu tolong isteri, sbb hakikinya, itu memg keje2 yg kita sendiri perlu buat, cuma isteri yg “tolong buat” utk kita…

Cuba la buat, seronok sebenarnya…