Sejak akhir-akhir ni ramai yang berminat terhadap barang kemas. Mana taknya harga emas sekarang semakin tinggi.

Tapi nak beli emas ni kena ada ilmu. Emas ni banyak jenis. Ada juga emas jenis padu dan kosong. Hargapun lain-lain.

Jom ikuti perkongsian ini.

EMAS KOSONG . EMAS PADU
tahan ke tak tahan?

“Baru je beli dua tiga hari, dah rosak, putus, hancur”…

Harga emas sekarang dah la mahal. Takdan puas pakai, rosak pulak.

Eh, emas dari zaman nenek moyang kita memang sedia MAHAL la gaisss. Bila kita dah beralih zaman kepada 5 hingga 10 tahun, baru la kita akan sedar emas dulu murah daripada harini 🥱

Pemakaian EMAS ni tak kira la dia KOSONG atau PADU, kita sendiri kena tengok balik macam mana cara kita pakai. Bila dah terjadinya kerosakkan pada emas kita pakai tu, memang kita TAK AKAN mengaku punya salah kita. Kita akan salahkan apa saja yang ada disekeliling pada waktu tu. Ataupun kita akan terus salahkan penjual, menjual barang yang tak berkualiti. Sedih je si penjual. Esoknya penjual tu terus resign serta merta kerana dicerca dan dimaki bertubi-tubi.

EMAS KOSONG :


TAK BOLEH pakai lasak, basahan, lenjan setiap masa. macam mana dikatakan lasak?
– kalau tidur jenis memang tak berapa nak sedar melibas sana sini, dinasihatkan buka la emas yang dipakai tu. dikuatiri tersangkut kelambu, selimut, kain dan bebenang.
– kalau suri rumah, bila buat segala aktiviti harian seperti basuh pinggan mangkuk, cuci tandas, mop lantai, main merangkak-rangkak dengan anak kecik, bercucuk tanam di halaman rumah, dinasihatkan buka la emas yang dipakai tu. semua aktiviti tu sedikit sebanyak akan beri kesan pada emas dipakai. contoh akan kemek, patah, bengkok dan lagi teruk putus jahanam terus.
sudahnya asyik buka je, bila boleh pakai? pakai la bila dah bersiap2 nak keluar pergi dating atau makan malam diluar bersama suami atau rakan-rakan. pakai la bila ada majlis port-luck dengan jiran tetangga. pakai la bila masa anda rasa, tak berbuat apa-apa pada hari tu, duduk saja goyang kaki lagak orang kaya. duk saja pun putus, patah? tak tau la saya nak cakap apa lagi. emas tu tak suka atau ‘taktahan’ la kot ada kat badan anda rasanya. kah kah kah.

EMAS PADU :

IKLAN


boleh pakai belasahan harian, lenjan setiap
masa. tapi kalau sama je jenis kat atas tu, dinasihatkan buka la. jangan terkejut, EMAS PADU 10gram pun ada yang pakai seminggu, putus. dah, penjual jugak disalahkan lagi.

jadi.. nasihat saya selaku LELAKI yang menjual emas dan tak boleh pakai emas..

EMAS TU TAHAN ATAU TIDAK?

IKLAN

tengok balik diri kita sendiri sesuai ke tidak nak pakai emas pada waktu dan ketika tu. kalau rasa2 ia akan mendatangkan kemudaratan pada emas kita pakai, BUKA LA. tak payah pakai. tapi kalau nak lenjan pakai jugak, PAKAI jela. rosak beli lain.. asalkan jangan bising

Tapi ada lagi satu nasihat saya.. walaupun emas tu dah rosak, simpan la dalam masa 5 tahun ke atas sekiranya anda nak lihat keuntungan. Sekiranya baru je beli seminggu dua, nak jual semula.. sesungguhnya memang anda kerugian. Tak kisah la baru beli sehari ke dua hari, sekiranya emas sudah rosak, tidak akan ada manusia nak beli balik seperti harga semasa baru dibeli. Tapi, mujur la jugak emas ni laku walaupun hancur lebur sekalipun kan.

Saya nasihat ni sebab saya simpati kepada pembeli yang alami masalah seperti di atas. Ye saya tahu, susah kumpul duit untuk beli seketul EMAS. MAHAL pulak tu. Baru je beli rosak pulak. Ralat tak habis-habis. Rujuk kembali nasihat saya seperti di atas. Boleh ikut kiranya bermanfaat.

Dan akhir kata.. EMAS tak salah. saya dan kita semua yang salah. tolong jangan kecam saya, saya hati tisu

Azri
Nampak je garang, tapi baikhati

P/s :
Dibenarkan share kiranya bermanfaat. Bertahun-tahun saya peram nak tulis pasal ni

Kredit: Azri dan Shafiqah