Bulan ramadan bulan yang mulia, bulan yang di mana umat Islam berlumba-lumba mengejar pahala dengan melakukan ibadah seperti membaca Al-Quran, bersedekah dan solat terawih.

Bagi yang mampu sempurnakan ibadah tanpa ada sebarang masalah, alhamdulillah. Tapi bagi yang ada tanggungjawab lain, misalnya menjaga anak-anak yang masih kecil, jangan rasa rendah diri dan kecewa kerana tidak mampu membahagikan masa kerana sekecil-kecil perkara yang anda lakukan, Dia Maha Mengetahui dan mencatat segala amalan yang dibuat.

Seperti perkongsian oleh Hajar Akma Mohd Rawi ini, semoga memberi inspirasi buat semua.

“Ramadan seorang ibu itu Allah uji dengan sabarnya melayan karenah anak-anak”

Sejak jadi ibu, tak pernah lagi solat terawih kat masjid.

Semalam rasa frustrated sangat. Tengah solat, si Aman dok depan konon nak jadi imam. Husna tengah bising dok main playdoh. Dengar satu-satu okay dia cakap apa. Hanaa’ tengah memanjat.

Baru bukak Al Quran, ada yang berak, ada yang nak air, nak susu.

Nak tunggu Encik Suami selesai solat, masa tu mesti dah mengantuk dan sibuk nak siapkan makanan sahur.

I was like, come on, Ramadan sekali je setahun. Tahun depan belum tentu jumpa Ramadan lagi. Bagi la can nak beribadah dengan khusyuk dan tenang. Masa tu memang sedih dan frust.

IKLAN

Tapi bila tengok muka anak-anak, well I guess my ladang pahala is different now. Mungkin Ramadan seorang ibu itu Allah uji dengan sabarnya melayan karenah anak-anak.

Mungkin Ramadan seorang ibu itu walau hanya sempat solat sunat 2 rakaat ketika malam, disempurnakan dengan ikhlasnya dia menyediakan sahur buat keluarga.

Mungkin Ramadan seorang ibu itu walau hanya semuka sahaja Quran sempat dibaca, Allah lipat gandakan pahalanya kerana nak baca semuka tu pun struggle.

It’s okay dear moms. You’re not alone. Allah Maha Kaya. Allah Maha Tahu.

Betulkan niat, ikhlaskan hati. Peringatan utamanya untuk diri sendiri 😊
With ❤,
Ibu triple H.
#SHAMR

IKLAN

Sumber : Hajar Akma Mohd Rawi

Ada ye anak-anak kat rumah tu puasa ‘yang yuk’? Haa meh dengar perkongsian dari PU Riz ni!

Agak-agak, menu apa yang best eh kat Jollibee? Haa meh tengok Zira Review!

IKLAN

Mama tak marah anak, boleh ke? Kalau tak marah macam mana nak dengar kata? Jom ikuti perkongsian ini!

Nak tahu cara mudah uruskan kewangan keluarga? Semak sini!

Yang mana adik adik ada masalah mata, jangan takut bagitau ibu ayah ye, macam BK squad ni!

Tayang bahagia di social media, realiti ke fantasi? Nak tahu, jom tengok!