Apabila mendirikan rumahtangga, tentunya banyak cabaran yang mendatang. Ia termasuk terpaksa meninggalkan pasangan atas faktor ekonomi ekoran faktor pekerjaan. Ia dikenali sebagai Perhubungan Jarak Jauh (PJJ).

Ketika ini kesabaran dan kesetiaan memainkan peranan utama demi memastikan hubungan mesra dan intim. Nak tahu cara bagaimana nak jaga hubungan PJJ ini. Jom semak perkongsian ini.

1. Sering berkomunikasi antara satu sama lain.

Sekarang kan dunia teknologi. Tidak ada alasan untuk tidak dapat berhubung. Luangkan masa untuk berwhatsapp, menelefon, bervideo call dengan pasangan.

Tanya khabar dan keadaan dirinya. Jika dia ingin meluahkan perasaan, cuba menjadi pendengar yang baik walaupun dalam jarak yang jauh.

2. Saling mempercayai.

Hal ini amat penting. Jika kau harus berjauhan dengan pasangan, tanamkan rasa percaya kepada pasangan kau. Kau pula mesti jaga kepercayaan yang diberi sebaik-baiknya.

Jangan sesekali mengkhianati kepercayaan tu. Sekali kau buat macam tu, sampai bila-bila pasangan kau tidak akan percayakan kau.

3. Sering berkirim mesej menyatakan rasa rindu dan sayang.

Dengan cara ini akan buat pasangan kau rasa disayangi walaupun kau jauh daripada dia. Kenalah setiap hari tanpa gagal.

4. Jujur dengan apa yang dilakukan.

IKLAN

Kalau pasangan kau mesej tanya kau tengah buat apa, jawab la betul. Jangan tengah lepak ngan kawan kau cakap tengah main game kat rumah.

Memang dia tak tahu kau tipu dia. Tapi lama-lama akan terbongkar juga semuanya. Nampak macam simple kan. Tapi perkara nie boleh buat gaduh.

5. Selalu berdoa pada Allah agar menjaga hati pasangan.

Allah yang memegang hati manusia. Jadi, sentiasa berdoa agar Allah tetapkan hati pasangan kau hanya untuk kau dan begitu juga sebaliknya. Percaya kepada Allah. InshaAllah rumah tangga kau akan harmoni dan bahagia.

IKLAN

6. Tanam dalam hati, pasangan jauh kerana mencari rezeki demi keluarga.

Ingatlah, dia bukan saja-saja pergi jauh dari kau. Semuanya atas desakan kerja nak cari rezeki untuk keluarga kau juga.

7. Jaga hati dan diri masing-masing.

Tundukkan pandangan. Ingat, kau ada pasangan terbaik yang dikurniakan Allah. Jangan nak main kayu tiga, sekadar suka-suka. Ingat masa depan anak.

Bila dah berjumpa tu, luangkan masa berkualiti bersama-sama. Jangan ralit tengok FB, Insta lagi. Berkongsi cerita, cipta kenangan bersama yang mampu buat kau ingat sampai bila-bila.

Jagalah hubungan suami isteri dengan sebaik-baiknya. Jauh bukan alasan untuk kau berpaling pada yang lain. Ingatlah tanggungjawab dan amanah yang Allah bagi tu.

Sumber:  quranicgen.com via Amir Syahir