Ramai antara kita suka makan sambal belacan, kalau boleh biarlah sentiasa ada stok di dalam peti sejuk.

Pun begitu, walau suka makan sambal belacan ada juga yang tidak tahu untuk menyediakan sambal yang sedap dan padu.

Berkongsi resipi dan cara membuat sambal belacan tanpa perlu menggoreng bahan-bahannya, Pak Ajis berkongsi resipi dan tipsnya.

Boleh lah dicuba, ini perkongsiannya.

Sambal belacan cara saya..saya suka mentah begini..ada yang suka digoreng bahan-bahan ni semua kan?

IKLAN

Buat Sambal Belacan, Rasanya Lagi Sedap Bila Buat Begini!

Tapi saya suka cara begini.. dan simpan dalam peti.. in shaa Allah sedap.. goreng telor makan dengan sambal belacan ni pun Alhamdulillah sedap.

BAHAN-BAHAN:

IKLAN

Buat Sambal Belacan, Rasanya Lagi Sedap Bila Buat Begini!

✅Lada merah besar 5 tangkai
✅Cili api akar 2 genggam
✅Ikan bilis segenggam
✅Belacan(dibakar)
✅Saya guna air limau botol
✅Gula,aji secukup rasa,garam tak perlu sebab dah masin dari ikan bilis dan belacan

CARA PENYEDIAAN :

IKLAN

➡️Tumbuk semua bahan kecuali air limau…tumbuk pecah-pecah je..itu yg buat sodap tu..tergigit-tergigit kan..dah agak-agak pecah manja..buh air limau,aji dan gula secukup cukup nya rasa anda

Buat Sambal Belacan, Rasanya Lagi Sedap Bila Buat Begini!

Bagi saya,sambal belacan yang sedap adalah sambal belacan yang seimbang rasanya..masamnya, masinnya,dan manisnya di hujung-hujung lidah je…jgn manis sangat tak sedap.. yang penting kepedasannya.

Sumber : Pak Ajis Pak Nas