Pada peringkat awal menanam pokok cili mahu pun pokok limau kasturi, tentu hati kita berasa seronok melihat anak pokok hidup subur menghijau. Namun lama kelamaan tidak dinafikan pokok-pokok yang ditanam sering sahaja terkena serangan serangga perosak dan akhirnya menjadikan pokok yang pada awalnya subur menjadi tidak subur.

Apa yang sering dialami, daun pokok tidak lagi hijau malah berkerinting dan lebih menyedihkan bila tidak pula menghasilkan buah akibat serangan serangga perosak tersebut. Hal ini lazim terjadi jika tidak dijaga dengan baik.

Ini sebagaimana menurut perkongsian Saudara Azuan Abdullah, beliau antara orang yang rajin berkongsi ilmu tanaman di facebook. Menurutnya ada 4 jenis perosak yang boleh menyebabkan pokok cili jadi kerinting.
1. Thrip
2. Afid
3. Lalat putih
4. Hamama

Tambahnya lagi, “Semua perosak ini akan hisap cecair pada pucuk/daun cili dan ini menyebabkan pokok cili kita jadi kerinting. Jika tidak dikawal, ia boleh menyebabkan pokok cili dijangkiti penyakit virus. Ini yang paling seram.

“Bila pokok kena virus, tak akan ada pucuk baru yang tumbuh. Bila tak ada pucuk baru tumbuh, bunga pun tak ada. Bila bunga tak ada, macam mana buah nak ada kan.
Bila buah tak ada, kita pun jadi stress. Bila kita stress, dengan pokok-pokok kita cabut,” jelasnya.

Beliau juga menasihati agar jangan terlalu risau dan sebaiknya bolehlah buat racun organik yang boleh dihasilkan sendiri untuk mengawal serangga perosak tanaman.

Tambahnya, “Jangan panik dan risau ya sahabat. Sebenarnya, kita boleh cegah pokok cili daripada jadi kerinting. Caranya guna racun organik buatan sendiri. Kami panggil “Instant Control.

“Kiranya instant control ni la senjata utama saya untuk mencegah pokok cili di rumah daripada jadi kerinting.”

“Semua perosak tersebut sangat takut dengan cecair oren ni. Pecah perut dan kekeringan la tubuh mereka bila kena cecair ni.Ianya sangat bagus dan berkesan. Ramai sahabat yang nak beli, tapi saya tak jual. Sebabnya sahabat boleh buat sendiri je,” jelasnya dan turut berkongsi resipi untuk menyediakan racun organik yang dimaksudkanya itu.

Racun Organik Buatan Sendiri

Bahan-bahan:


1. Bawang putih : 1 kg @ 1 bahagian (Pastikan bawang putih dibuang kulit ya.)
2. Cili api : 1 kg @ 1 bahagian
3. Sabun buku cap buruh/kapak : 1 ketul @ 100 gram.
4. Air : 10 liter @ 10 bahagian.

Cara-caranya:

1. Masukkan bawang putih ke dalam blender. Isikan air secukup rasa (air diambil dari stok 10 liter).


2. Blender sampai hancur.


3. Tapis bawang putih dan masukkan ke dalam bekas. Kita labelkan bekas tu sebagai Bekas A.* Ulang blender dan tapis hingga bawang putih habis.


4. Masukkan cili ke dalam blender. Tangkai tak perlu buang ya. Tambah air secukup rasa (air diambil dari stok 10 liter).Blender sampai hancur.


5. Tapis dan masukkan ke dalam bekas. Kita labelkan bekas ni sebagai Bekas B. * Ulang proses blender dan tapis hingga cili padi habis.


6. Ricik sabun buku halus-halus. Tujuannya supaya nak cepat hancur bila kita rebus nanti.


7. Masukkan air ke dalam periuk (air dari stok 10 liter) Panaskan air hingga mendidih.Bila air dah mendidih, masukkan semua sabun tadi. Kacau hingga semuanya hancur.

 


8. Bila dah hancur. Tuangkan air sabun tadi ke dalam bekas C. Tambahkan baki air (daripada 10 liter, jika ada).

Tuangkan semua cecair bawang putih dari Bekas A ke dalam Bekas C. Tuangkan semua cecair cili api dari Bekas B ke dalam Bekas C. ** Proses campuran ini kena cepat sebab larutan sabun akan jadi pekat dan keras bila dah sejuk dalam keadaan kepekatan yang tinggi.

9. Kacau campuran tadi hingga sebati.

IKLAN

10. Yeay.. Dah siap “carrot susu” ni. Boleh guna terus ya, tak perlu nak peram bagai.

Cara Simpan 

Untuk simpanan, letak ditempat redup dan terlindung daripada cahaya matahari. Boleh tahan 6-12 bulan.

Cara guna pada pokok cili

20 ml + 1 liter air. Jika nak guna untuk kawasan luas, boleh darab sendiri ikut kuantiti air.

Boleh juga dicampurkan bersama dengan

Cuka kayu : 2-3 ml untuk 1 liter air
Mol buah : 2-3 ml untuk 1 liter air
Mol ikan @ FAA : 5 ml untuk 1 liter air.

Tambahkan 2 ml sunlight untuk 1 liter air sebagai perekat

Sembur 2 hari sekali pada awal pagi atau lewat petang. Jika ada tanda kehadiran perosak, sembur 3-5 hari direct.

Cara guna pada pokok limau kasturi.

IKLAN

20 ml + 1 liter air. Jika nak guna untuk kawasan luas, boleh darab sendiri ikut kuantiti air.

Boleh juga dicampurkan bersama dengan

Cuka kayu : 2-3 ml untuk 1 liter air
Mol buah : 2-3 ml untuk 1 liter air
Mol ikan @ FAA : 5 ml untuk 1 liter air.

Tambahkan 2 ml sunlight untuk 1 liter air sebagai perekat

Sembur 1 minggu sekali pada awal pagi atau lewat petang. Jika ada tanda kehadiran perosak, sembur 3 hari direct

Sumber : Azuan Abdullah

Nak tahu, KELUARGA ada hadiah wang tunai RM500 nak beri kepada anak-anak anda! Caranya mudah sahaja, anda perlu kongsikan perasaan rasa bangga menjadi anak Malaysia.

Untuk maklumat lanjut layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520

Jom sertai E-Keluargagader BELAJAR ONLINE BERKEBUN CILI DI HALAMAN RUMAH dengan daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/berkebun-cili-di-laman-rumah/ atau whatsapp di http://www.wasap.my/60169647520

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club