Memang geram kan bila melihatkan tanaman mahupun pokok bunga-bungaan kesayangan yang dijaga sempurna rosak dek dikerjakan serangga perosak. Penat membaja dan menyiram alih-alih mati.

Nah admin kongsikan tip guna Baking Soda untuk dijadikan racun serangga. Jom baca perkongsian puan Cherie Sis Noriza ni.

BAKING SODA bole dijadikan RACUN SERANGGA
1- SIPUT
menyerang waktu malam .Taburkan baking soda keliling tanaman .
Otot siput akan hancur jika terkena soda .
#pastikan soda tak kena pangkal tanaman hanya keliling tanaman.

2- FUNGUS
campurkan 1 sudu teh soda + 1 liter air .
Semburkan pada bahagian yg kena fungus atau kehitaman .

3- JANGKITAN DEBU PUTIH
campurkan 1 sudu teh soda + 1 liter air + 1 sudu teh cecair pencuci pinggan .
Semburkan pada permukaan daun yg terkena debu putih itu secara rutin tiap minggu hingga hilang jangkitan.

4- SEMUT
Sikit gula halus campurkan sikit soda .
Taburkan pda laluan semut td
Semut akan mati bila termakan soda .
Atau bole wat campuran air semburan seperti di no3 .

5- ULAT RATUS- LUBANG2 KAN DAUN TANAMAN
Soda + tepung jagung
Taburkan pada bahagian yg diserang .
Ulat2 itu akn mati

IKLAN

6- RUMPUT RUMPAI
taburkan soda pada pangkal rumput rumpai .
Rumput akan mati .

#SUMBERGOOGLE. 😍

IKLAN

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web  https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya! Sebarang soalan boleh ajukan di nombor yang tertera di poster