Momen membesarkan anak merupakan kenangan yang indah buat setiap ibu bapa. Apabila usia meningkat, anak-anak pula dewasa sudah tentu membina keluarga sendiri. Ketika ini, semua itu akan jadi kenangan.

Begitulah perkongsian ustaz Firdaus Mokhtar mengenai momen kehidupan yang bakal berubah apabila anak-anak  meningkat dewasa.

“Hari ini lah anak-anak nak panjat badan kita pun. Hari ini lah anak-anak nak minta kita buatkan susu. Hari ini lah anak-anak nak minta kita masakkan nasi dan suapkan makan.”

“Hari ini lah anak-anak nak seronok menari-nari tengok kita balik kerja. Hari ini lah anak-anak nak berlari ke pintu bila kita sampai ke rumah. Hari ini lah anak-anak nak kita main kejar kejar dengan dia.”

 

Hari ini juga mereka akan percaya semua kata-kata kita tanpa sikit pun ragu. Hari ini lah mereka nak bertanya soalan yang tak putus, itu dan ini, biar pun soalan berulang-ulang kali.

Iya, semuanya hari ini. Saat mereka masih lagi kecil dan meletak sepenuhnya kehidupan dengan kita.

Sampai masanya nanti, kita tinggal sendiri. Semua yang anak-anak buat hari ini cuma tinggal kenangan. Suara, ketawa, pergerakan, menangis, berkejar kejar dan segalanya tentang mereka hanya bermain di ingatan kita.

 

IKLAN

Kawan-kawan,

Hiduplah kita dengan kehidupan hari ini. Cari bahagia yang kita ada saat ini. Selagi boleh bermain dengan anak-anak, mainlah.

Diajak berlari dan berlumba, buatlah. Diminta dimanja sekejap, layanlah. Anak-anak minta dimandikan, buatlah. Entah sampai bila kita punya peluang nak buat semua tu.

Begitulah.

IKLAN

Firdaus Mokhtar,
Banyak juga masa tak guna dengan anak-anak. Kakak pun kejap je dah besar. Allahu.

Sumber: Firdaus Mokhtar

 

Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  atau join keluargagader club